×

Accesează
contul existent

Zf 24

RETAIL O'CLOCK. Oglinda comunitatii

RETAIL O'CLOCK. Oglinda comunitatii

18.09.2024, 17:18 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Intr-o lume in care viteza si eficienta sunt ceea ce isi doreste oricine, retailul se schimba la fel de rapid precum preferintele consumatorilor. Mallurile nu mai sunt doar colectii de magazine si atat, ci devin adevarate destinatii, in care poti petrece fara probleme o zi intreaga, de dimineata pana seara, fara teama ca te vei plictisi, vei suferi de foame sau de singuratate. In ton cu vremurile, NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale prezent in Romania, cauta sa fie mereu cu un pas inainte, privind cu atentie ce se cere si ce functioneaza in alte tari si implementand totul in avanpremiera pe piata locala.

"Centrele comerciale devin hub-uri ale comunitatii din jurul lor. Industria retailului este o expresie a societatii, schimbandu-se tot timpul in functie de preferintele clientilor", este constatarea lui Marius Barbu, group asset director la NEPI Rockcastle, constatare pe care o prezinta intr-un interviu acordat Dupa Afaceri Premium, primul din seria Retail o'clock, care isi propune sa evidentieze cele mai noi si vibrante tendinte din industria locala a retailului.

Periodic, echipa dezvoltatorului isi intreaba clientii ce isi doresc nou, ce le poate atrage si mai mult interesul pentru a petrece timp in mall. Asa se ajunge la permanente investitii si ajustari in food court, in parcari (prin statii de incarcare pentru automobile electrice sau rampe), in mixul de chiriasi, unde se vede o subtila trecere de la preponderenta retailerilor din zona de moda catre cei din industria frumusetii, cei care propun optiuni de divertisment, de petrecere a timpului liber. Reflectand specificul comunitatii in care este amplasat, fiecare mall atrage un univers propriu de clienti.

Exista, asadar, consumatorii premium, "status-seekers", care aleg malluri precum Promenada si Mega Mall, exista publicul format din tineret - pentru care exista centre comerciale precum Mega Mall sau Shopping City Timisoara, si exista familiile, care merg in malluri ca Shopping City Sibiu. Fiecare categorie are particularitatile sale, iar retailerii, prin feedbackurile pe care le ofera, modeleaza mai departe strategiile de dezvoltare.

"Sunt malluri pe care le-am deschis, iar in primii cinci-sase ani am schimbat circa 30% din totalul chiriasilor. Operarea unui centru comercial este un proces continuu - la fel cum nevoile clientilor se schimba, si mallul evolueaza."

Asa ca NEPI Rockcastle incearca sa aduca noi concepte testate in strainatate ori de cate ori are oportunitatea. Unul dintre ele este cel de casual dining, implementat prin restaurantele Trickshot. O alta idee care i-a captat atentia lui Marius Barbu vine din zona locurilor de joaca, unde, in Lituania, operatorul Adventica, un business de familie, a construit o piscina dedicata copiilor chiar in incinta mallului detinut de NEPI Rockcastle. Adesea, chiriasi care inregistreaza rezultate foarte bune in alte tari sunt invitati sa se extinda si in Romania.

"Cand am inceput eu sa lucrez in aceasta industrie, era anul 2008. Tinerii de atunci cautau altceva decat cauta cei de astazi. Desi tehnologia a avansat, comertul online nu exclude mersul la mall, care este, in plus, si o experienta sociala. Sa merg la cumparaturi cu copiii mei este o experienta draguta, diferita de a le comanda cateva produse online. Vorbim despre "one and the other", nu "one or the other"."

In magazinele fizice, adauga Marius Barbu, pe langa avantajul de a putea vedea si simti obiectele in mod direct, retailerii isi expun si toate gamele de produse, iar consultantii de vanzari sunt acolo pentru a oferi sfaturi. Desi putin apreciata, componenta sociala conteaza foarte mult in viata clientului.

"Mai mult, datele arata ca tinerii din ziua de azi sunt mult mai predispusi sa petreaca timp la interior (indoor - engl.), cel putin in zonele urbane. Iar parintii se simt mai linistiti astfel, considerand ca pericolele sunt mai putine."

Pentru astfel de categorii de public, NEPI Rockcastle a inceput sa organizeze evenimente in incinta centrelor comerciale. Campionatul de gaming Esports Kings, concertele care au loc periodic pe terasa de la Promenada Mall, competitiile de robotica, expozitiile avand in centru operele lui Picasso sau ale lui Brancusi, parteneriatul cu Festivalul Shakespeare de la Craiova si cel cu Romanian Design Week sunt numai cateva exemple in acest sens.

Peste 10.000 de oameni au participat la finala din Mega Mall a celei de-a doua editii a turneului Esports Kings, gazduit in sapte centre comerciale din portofoliul NEPI Rockcastle, in iunie 2024. Pentru melomani si iubitorii de rock alternativ, pe terasa Promenada Mall de la nivelul al doilea, in zona fantanii, au loc, de doua ori pe luna, concerte ale trupelor precum Timpuri Noi, Vita-de-Vie, Omul cu Sobolani, Coma, The Mono Jacks sau Robin and Backstabbers. Accesul la concerte este liber prin aplicatia mobila SPOT.

Un alt exemplu de proiect este campania sociala sustinuta de Promenada Mall Bucuresti pentru festivalul Electric Castle. "In aprilie 2024, am lansat o colecta de haine uzate pentru a fi transformate in prima colectie de haine din materiale reciclate sub marca festivalului." Campania "It's not goodbye, it's wear you later" promoveaza consumul sustenabil si reutilizarea creativa. Astazi, NEPI Rockcastle este definitia celei mai vaste retele de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, avand 56 de malluri in noua tari. Este, totodata, cea mai buna platforma de operare a acestor centre comerciale.

"Strategia noastra este sa ne extindem reteaua in tari relevante din CEE (Central and Eastern Europe - n. red.), precum Polonia, Romania, Bulgaria, tarile baltice. Suntem, totodata, al treilea operator listat de centre comerciale din Europa ca marime, dupa Unibail-Rodamco-Westfield si Klepierre."

Peste 600 de oameni lucreaza in total la nivelul grupului NEPI Rockcastle in zona CEE, principalele centre operationale fiind in Varsovia si in Bucuresti, iar sediul central - la Amsterdam.

Si dezvoltarea nu se opreste aici, gigantul imobiliar avand un pipeline de investitii de 650 de milioane de euro in 2024, din care 206 milioane de euro fusesera deja investiti pana la 31 martie 2024. O suma de 282 de milioane de euro este alocata pentru o extindere prevazuta la mallul Promenada din Capitala, cu termen de finalizare in ultimul trimestru din 2026.

"Avem un gross asset value de 12 miliarde de euro si un net asset value de 6,8 miliarde de euro. Din portofoliul total, in Romania detinem 21 de centre comerciale si sapte parcuri de retail."

La Promenada Mall, NEPI Rockcastle vrea sa extinda cladirea cu o suprafata suplimentara de 55.400 de metri patrati, in care vor functiona noi spatii de retail si un cinematograf.

"Mai avem, de asemenea, in lucru Galati Retail Park, cu deschiderea programata in 2026, si extinderea Ploiesti Shopping City, care va fi gata in toamna acestui an. Si in Bulgaria pregatim un nou mall, la Plovdiv, noi detinand deja primele doua malluri din capitala tarii, Sofia. Pe langa extinderi si deschideri noi, tot timpul incercam sa imbunatatim proiectele pe care le avem deja."

Scopul este ca experienta clientilor sa fie mereu diferita, din ce in ce mai buna, la fel ca dezvoltatorul, de altfel, NEPI Rockcastle propunandu-si sa devina un business mai verde.

"Ne dezvoltam capacitatile de producere a energiei verzi, astfel ca, in 2023, am pus in functiune panouri fotovoltaice la toate centrele comerciale din Romania. Capacitatea este de 20-25% din consumul total al mallurilor. La Craiova, cel mai recent centru comercial pe care l-am deschis, in octombrie 2023, avem o capacitate instalata de 5 MWh, iar ca o inovatie, toata parcarea este acoperita cu panouri solare, nu doar cladirea in care functioneaza mallul."

In materie de tendinte in randul clientilor, Marius Barbu spune ca apetitul pentru consum ramane, doar comportamentul fiind cel care se schimba. Pentru a raspunde acestor modificari, NEPI Rockcastle a integrat in mallurile sale branduri romanesti precum Murmur - din industria modei, si branduri din zona bio, cu mare succes in orase precum Bucuresti, Constanta, Timisoara, Iasi,

Cluj-Napoca. In food courturi si-au facut aparitia cafenelele de specialitate si gelateriile, genul de localuri pe care nimeni nu ar fi pariat in urma cu cativa ani. La fel se intampla si cu operatorii de agentii de turism pozitionati in malluri. O inovatie in Promenada este zona de spa, care devine alternativa de relaxare pentru cei care locuiesc sau doar lucreaza in preajma.

"In ceea ce priveste mixul de chiriasi, atunci cand deschidem un mall nou, incercam sa studiem ce se intampla in piata, venim cu o oferta initiala, apoi adaptam pe parcurs. In principiu, un client nu se schimba dramatic de la un oras la altul, de aceea diferentele nu sunt fantastic de mari."

Clientul in sine insa se schimba cu repeziciune, astfel ca e nevoie de o mare atentie la ritmul in care se da ora exacta in retail. Cand este "retail o'clock", toata lumea trebuie sa fie pregatita.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare