"Actuala cladire a Operei Romane, a fost ridicata in 1953, dupa planurile arhitectului Octav Doicescu, sub denumirea de Teatrul de Opera si Balet, in vederea a doua ample manifestari internationale: al treilea Congres Mondial al Tineretului, intre 25 si 30 iulie si al patrulea Festival Mondial al Tineretului si Studentilor, intre 2 si 14 august, dar a fost inaugurata abia la 9 ianuarie 1954, cu spectacolul Dama de pica, opera de Piotr Ilici Ceaikovski.
Fatada cladirii are un portic cu 3 arcade monumentale, impodobite cu statuile a patru muze, si trei usi de acces, care permit intrarea in holul fastuos inaltat pe doua nivele. Sala de spectacole are forma de potcoava. La ultimul etaj exista Muzeul Operei. In fata cladirii se afla statuia marelui muzician George Enescu, o sculptura in bronz realizata de Ion Jalea. Pe fatada cladirii, in locul a doua arcade mai mici, care le incadrau initial pe cele trei mari, au fost montate doua basoreliefuri, unul care infatiseaza o scena de opera, iar celalalt, zborul unor balerini. In sala de spectacole se gaseste un candelabru cu 100 de brate din cristal aurit.
Dupa 1990, problemele politice au fost in mare parte inlocuite de cele de management. Echipa de interpreti a fost fundamental intinerita, in special pe timpul directoratului lui Ludovic Spiess. S-a continuat reluarea unor titluri in montari noi, iar echipa de interpreti a fost in continuare completata cu voci tinere, in pleiada cantaretilor de frunte din ultima perioada remarcandu-se Felicia Filip, Mariana Colpos, Roxana Briban, Sorina Munteanu, Ecaterina Tutu, Oana Andra, Ionel Voineag, Sever Barnea, Iulia Isaev, Marius Brenciu, Robert Nagy, Mihaela Stanciu, Stefan Ignat, Iordache Basalic, precum si interpreti a caror cariera se desfasoara peste hotare, ca Ruxandra Donose, Elena Mosul , Adina Nitescu, Ruxandra Urdareanu, Alexandru Agache. Impactul asupra publicului este consolidat de seria artistilor plastici care au asigurat spectaculozitatea si efectul viziunilor regizorale - Paula Brancoveanu, Elisabeta Benedek, Roland Laub, Viorica Petrovici, Adriana Urmuzescu, Catalin Ionescu Arbore. Recenta initiativa a deschiderii Studioului experimental "Ludovic Spiess", condus de tanarul dirijor Tiberiu Soare, participarea la proiectul intereuropean promovat de Central & Eastern European Musiktheater (CEE), ca si Concursul pentru creatii romanesti de opera se afla printre argumentele cele mai convingatoare ale ritmului actualitatii si mentalitatii de modernitate afirmata in istoria de doua secole a teatrului liric bucurestean."