Ion I.C. Brătianu
Alexandru Averescu
Constantin C Arion
Constantin Coandă
Decretul regal de numire a noului trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al României în Italia
Alexandru Emanoil Lahovary
Decret regal de numire a lui Alexandru Emanuel Lahovary în calitatea de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar la Roma
Nicolae Mișu
Decret regal de numire a lui Nicolae Mişu în calitatea de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar al României la Londra
Ion I.C. Brătianu
Alexandru Averescu
Constantin C Arion
Constantin Coandă
Decretul regal de numire a noului trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al României în Italia
Alexandru Emanoil Lahovary
Decret regal de numire a lui Alexandru Emanuel Lahovary în calitatea de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar la Roma
Nicolae Mișu
Decret regal de numire a lui Nicolae Mişu în calitatea de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar al României la Londra
Victor Antonescu
Decretul regal prin care Victor Antonescu este numit trimis extraordinary și ministru plenipotențiar al României în Franța
Dimitrie Ghika
În perioada 1916‐1920, Ministerul Afacerilor Străine a fost condus de mai mulți miniștri, dar cele mai importante decizii de politică externă au revenit lui Ion I. C. Brătianu (8 decembrie 1916 ‐ 26 ianuarie 1918; 29 noiembrie 1918–12 septembrie 1919), Alexandru Averescu (29 ianuarie ‐ 27 februarie 1918), Alexandru Vaida-Voevod (1 decembrie 1919–13 martie 1920), Duiliu Zamfirescu (13 martie–13 iunie 1920) și Take Ionescu (13 iunie 1920–11 decembrie 1921).
Chiar dacă mulți dintre miniștrii de externe nu erau diplomați de profesie, provenind în special din mediul politic, aceștia au avut totuși o experiență practică în domeniul relațiilor internaționale, datorată educației solide și accederii treptate în diversele funcții ocupate de-a lungul carierei politice.
Ion I.C. Brătianu a fost unul dintre cei mai activi șef de guvern în domeniul politicii externe și cel mai important dintre artizanii proiectului național de la 1918, dovedind echilibru, clarviziune și o capacitate de analiză și sinteză excepționale ce i-au permis să negocieze direct cu reprezentanții Antantei la București în perioada 1914-1916 ori să conducă personal tratativele de la Conferința de Pace de la Paris în 1919.
De asemenea, Take Ionescu a fost un om politic cu o mare experiență și un prestigiu internațional real, fiind unul dintre cei mai activi susținători ai intereselor naționale românești în cadrul Comitetului Național Român de la Paris în perioada 1917-1918, și creatorul primei alianțe regionale de securitate – Mica Înțelegere sau Mica Antantă, formată în 1920 și 1921, de Cehoslovacia, România și Iugoslavia.
România dispunea și de un corp diplomatic bine profesionalizat, rolul diplomaților în formularea unor strategii pe termen lung și chiar în elaborarea deciziilor majore fiind unul crucial, chiar dacă adesea indirect.
Printre cei mai reprezentativi diplomați din acea perioadă se distinge Nicolae Mișu, ministru plenipotențiar la Londra în perioada conflictului mondial, despre care Regina Maria scria că era „extraordinar de inteligent și de învățat, vorbea paisprezece limbi străine”, „de o modestie de necrezut”. După terminarea războiului, Nicolae Mișu a fost unul dintre delegații prezenți la lucrările Conferinței de Pace de la Paris, iar pentru o scurtă perioadă de timp a îndeplinit funcția de ministru de externe (15 octombrie‐28 noiembrie 1919).
Roluri importante pentru îndeplinirea obiectivelor de politică externă ale României în timpul Primului Război Mondial le-au revenit și lui Alexandru Emanoil Lahovary, Victor Antonescu și Dimitrie Ghika, reprezentanții diplomatici ai României în Franța și Italia.
Legal disclaimer:
Diplomația română și Marea Unire – secțiune realizată de Ministerul Afacerilor Externe – Arhivele Diplomatice, pe baza unor materiale selectate din volumul O istorie ilustrată a diplomației românești (1862-1947), de Dinu Giurescu, Rudolf Dinu, Laurențiu Constantiniu, Monitorul Oficial, București, 2011.
Documentele de arhivă și fotografiile provin în principal din fondurile Arhivelor Diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe (AMAE), precum și ale altor instituții partenere: Arhivele Naționale ale României (SANIC), Biblioteca Academiei Române (BAR), Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) și Muzeul Național Cotroceni (MNC).
@Orange Romania S.A. 2024
Cod unic de înregistrare: 9010105
Numar inregistrare Registrul Comertului: J40/10178/1996
Sediul social: Clădirea Tandem, Strada Matei Millo, nr.5, Sector 1, Bucuresti
Certificatul Tip de furnizor