23.01.2025, 13:20 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
La ceremonia sa de inaugurare, Donald Trump, fara a oferi dovezi, a transmis ca "China controleaza Canalul Panama, iar noi nu l-am dat Chinei. L-am oferit Republicii Panama, iar acum il luam inapoi".
Potrivit The Guardian, canalul lung de 85 de km, care conecteaza oceanele Atlantic si Pacific, a fost construit si detinut de SUA la inceputul anilor 1900 si oferit, ulterior, Republicii Panama, in 1977, sub un tratat care ii asigura neutralitatea. In 2021, acel tratat care permitea companiei Panama Ports sa continue sa fie responsabila de canal a fost extins pe 25 de ani.
SUA sunt cele care folosesc cel mai mult acest canal si sunt responsabile de trei patrimi din navele care tranziteaza, in fiecare an, canalul. China se afla pe locul doi.
Exista, insa, intr-adevar, cate un port, la intrarea si iesirea din canal, detinut de o companie cu sediul in Hong Kong. Cel mai probabil, Trump la aceasta se referea cand a spus ca "China se afla la intrarea si iesirea din Canalul Panama". Insa alte cinci porturi se afla acolo, controlate fiind de companii straine, multe din SUA.
Panama a oferit, in 1996, unei companii din Hong Kong, numita Hutchison-Whampoa, permisiunea de a utiliza portul Balboa, pe partea Pacificului, si portul Cristobal, pe partea Atlanticului. Contractul nu a presupus controlarea totala a porturilor, ci permisiunea de a le folosi in numele guvernului Panama. Prin 1999, SUA au transmis ca aceasta concesiune nu ridica semne de intrebare cu privire la o posibila implicare a PCC in operatiunile din canal.
Unii experti, insa, cred ca declaratiile lui Trump au doar scopul limitarii influentei Chinei in America Latina, asta pentru ca, in ultimii ani, Beijingul a reusit sa convinga mai multe tari, inclusiv Panama, sa nu recunoasca Taiwan.
Alti experti cred ca Beijingul ar putea pune presiune sau nationaliza Hutchison daca s-ar afla intr-un razboi comercial cu SUA. Important de mentionat este si ca Panama este primul stat din America Latina care s-a inscris, in 2017, in initiativa "Belt and Road" a Chinei.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
23.01.2025, 18:18