02.12.2024, 05:07 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
Marocul a exportat in Uniunea Europeana autovehicule, pie£se si componente in va£loare de 15,1 miliarde euro, devenind principalul parte£ner de comert in sectorul auto al UE. Pentru a ajunge aici, tara africana a intrecut China, ale carei exporturi auto in Uniune au totalizat 13,6 miliarde euro. China si-a pastrat insa prima pozitia la exporturi de masini ca numar - 782.000 de unitati, fata de cele 536.000 de unitati ale Marocului.
Pentru presa marocana, concluzia este clara: exporturile Marocului in UE au valoare adaugata mai mare decat cele ale Chinei. De fapt, chiar acesta ar fi strategia industriala a Marocului, investitii in productie cu valoare adaugata mare, concentrate in sectorul auto, considerat strategic. Si alte tari au aceasta strategie, iar cele mai bune exemple sunt economiile est-europene, in special Ungaria.
Industria auto marocana este dominata de jucatori stra£ini, in aceeasi situatie fiind si sectoarele est-europene. A£ceas£ta inseamna concurenta pentru investitii straine. De aceea, ascensiunea industriala si comerciala a Marocului, o tara cu forta de munca ieftina, dar care isi importa 90% din energia de care are nevoie, ar trebui sa puna pe ganduri guvernele din Europa de Est.
In primele noua luni ale acestui an, inves£titiile straine directe in economia marocana au crescut cu aproape 51%, la 1,6 miliarde dolari. Unul din proiectele notabile este prima fabrica de baterii electrice din tara, o investitie de apro£xi£mativ 300 de milioane de dolari, potrivit Mo£rocco World News, care citeaza date guver£namentale. La uzina de la Keni£tra urmeaza sa munceasca 2.500 de oameni. Analistii atrag atentia ca aceasta crestere este de fapt o re£venire dupa plonjonul de 53% din 2023. In 2022, ISD-urile s-au situat la 2,3 mili£arde dolari. Iar revenirea s-a produs intr-un an in care Marocul a introdus reforme - stimu£len£te, subventii si granturi pentru companiile inte£re£sate - pentru a deveni o tara mai prietenoasa cu investitorii straini si marocani.
Cresterea Marocului ca importanta in in£dus£tria auto se datoreaza in cea mai mare parte prezentei constructorului francez de masini Renault si colosului international Stellantis. Cele doua fabrici marocane ale Renault, din Casablanca (SOMACA) si Tangier, fac din Maroc a doua tara in functie de productie pentru grupul fracez. Uzinele din Casablanca, deschisa in 2005, si Tangier, operationala din 2012, contribuie cu 17% la vanzarile totale ale Renault. Maghreb Intelligence scrie ca Dacia, marca emblematica romaneasca dar detinuta de Renault, asambleaza mai multe masini in Maroc decat in Romania.
Pe de alta parte, modelele fabricate la uzi£nele Dacia au valore adaugata mai mare. Totusi, in Maroc Renault produce versiunea hibrid a Dacia Jogger si noul SUV Renault Kardian. Citroen asambleaza acolo compactul electric Citroen Ami. Maroc este de altfel cel mai mare exportator de masini din Africa, intrecand Africa de Sud. Dezvoltarea industriei auto se datoreaza, printre altele, facilitatilor oferite de guvern. Spre exemplu, suprafata de teren rezervata industriei auto in zona economica speciala Tangier a fost dublata.
In aceste conditii, productia sectorului auto s-a majorat cu 63% intre 2020 si 2023. Expan£siu£nea este sustinuta de o retea de peste 230 de furnizori. Obiectivul guvernul este ca Marocul sa ajunga in cativa ani la o capacitate de pro£duc£tie de un milion de autovehicule pe an. Pre£zenta Renault si Citroen arata ca influenta fran£ceza este mare in aceasta tara. Si va fi in con£tinuare. In toamna acestui an guvernul maro£can si cel francez au incheiat o serie de acorduri pentru investitii si achizitii de 10 miliarde euro acoperind, printre altele, dezvoltarea unei in£frastructuri a hidrogenului in Maroc, cumpa£rarea a 18 trenuri de mare viteza de la Alstom si extinderea infrastructurii feroviare care sa permita calatoriile cu trenuri de mare viteza.
In Europa de Est, Ungaria este o tara unde constructorii auto germani isi dau mana cu furnizori chinezi. Pe acesta cale merge si Marocul. Grupul germano-chinez GOTION High-Tech, la care actionar principal este Volkswagen, va construi acolo, la Kenitra, prima gigafabrica de baterii electrice din Africa si Orientul Mijlociu, o investitie de 1,3 miliarde euro. Cu timpul, proiectul va fi extins, va include o facilitate de stocare a energiei, va ajunge la 6,4 miliarde dolari si va da de munca direct si indirect la 25.000 de oameni. Guvernul a prioritizat si dezvoltarea unui sector al hidrogenului verde, combustibil nepoluant creat cu consum de energie din surse regenerabile. Este incurajata si industria apararii, in special prin exceptarea de la plata de taxe. Au fost stabilite doua zone industriale pentru gazduirea de unitati industriale militare unde construirea de fabrici a inceput deja. Investitiile strategice tintesc si spre industria jocurilor video si spre crearea de start-up-uri. In industria jocurilor, Maroc colaboreaza cu gigantul chinez Huawei, prigonit de SUA. Guvernul marocan intentioneaza ca pana in 2030 sa intre cu doua start-up-uri in clubul unicornilor. Pana atunci, Marocul invadeaza piete europene cu fructe si legume, nu doar cu masini. Exporturile agricole reprezinta un sfert din exporturile totale.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
26.12.2024, 13:44