×

Accesează
contul existent

Politic-Social

Patrimoniul national, expus riscurilor in Olanda: Ce arata controlul guvernamental

Patrimoniul national, expus riscurilor in Olanda: Ce arata controlul guvernamental

06.02.2025, 17:18 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Controlul facut de Corpul de control al prim-ministrului ("CCPM") a vizat analiza demersurilor efectuate la nivelul Ministerului Culturii si la cel al Muzeului National de Istorie a Romaniei ("MNIR"), raportate la prevederile cadrului normativ ce reglementeaza exportul temporar de bunuri culturale mobile clasificate in vederea organizarii unor expozitii in strainatate.

Constatarile au relevat, pe de o parte, deficiente sau lacune legislative in ceea ce priveste protejarea patrimoniului cultural, iar pe de alta parte abateri de la respectarea cadrului juridic ce reglementeaza exportul temporar de bunuri culturale mobile clasate, dupa cum urmeaza:

- participarea la expozitii in strainatate presupune expunerea acestora in afara teritoriului national. Daca pentru asigurarea securitatii acestor bunuri in spatii expozitionale situate pe teritoriul national exista prevederi in legislatia speciala, ce obliga organizatorii sa adopte masurile de prevenire a sustragerii si in normele generale ce reglementeaza paza obiectivelor, bunurilor si valorilor, in ceea ce priveste securitatea bunurilor din patrimoniu masurile de prevenire a sustragerii sunt cele propuse de administratorul spatiului expozitional strain si sunt prevazute in clauzele contractului de imprumut perfectat intre administratorul roman al bunurilor si administratorul strain al muzeului in care acestea sunt expuse.

- verificarile CCPM au relevat faptul ca masurile si conditiile de securitate si paza antiefractie propuse de entitatile straine catre care au fost imprumutate bunurile nu au facut obiectul unor analize de specialitate. Situatia de fapt a fost cauzata, pe de o parte, de lipsa unor norme instituite in acest sens, de lipsa de stabilire a atributiilor specifice in cadrul structurilor organizatorice si entitatilor implicate in aprobarea exportului temporar, precum si in lipsa de solicitare de indrumare/consultanta de la autoritati, institutii publice competente sau de achizitii de servicii profesionale de la persoane private specializate si autorizate in domeniul protectiei si pazei valorilor.

Analiza masurilor de siguranta acceptate de reprezentantii MNIR pentru organizarea expozitiei temporare la muzeul Drents din Assen, Olanda, prin comparatie cu cele stabilite pentru expozitiile de la Madrid si Roma a relevat faptul ca au fost mai putin riguroase, cel putin sub aspectul asigurarii pazei cu personal specializat 24h/24h.

Astfel, in cazul expozitiei din Olanda supravegherea expozitiei s-a realizat prin intermediul unui centru de control functional 24h/24h, 7 zile pe saptamana, iar personalul de paza a fost disponibil pentru comunicatii in caz de urgenta. In cazul expozitiilor din Madrid si Roma, securitatea in interiorul si/sau in exteriorul obiectivului a fost asigurata cu personal de paza specializat 24h/24h.

Demersurile efectuate la nivelul MNIR in vederea incheierii unei intelegeri avand ca finalitate organizarea unei expozitii in Olanda nu au fost supuse analizei si avizarii formale a consiliului de administratie instituit la nivelul muzeului. Aceasta conduita a constituit o abatere de la normele ce reglementeaza organizarea si functionarea MNIR aprobate prin ordin de ministru.

In ceea ce priveste modul in care s-a respectat obligatia obtinerii avizului din partea Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, obligatie prevazuta in norma metodologica ce reglementeaza exportul temporar al bunurilor culturale mobile (norma aprobata prin hotarare de Guvern), s-a constatat, in principal, ca:

- initierea demersurilor pentru obtinerea avizului de principiu s-a realizat cu devansarea unor termene, respectiv cel prevazut art. 7 alin. (1) si cel prevazut la art. 8 alin. (1) din Norma aprobata prin HG nr. 518/2004.

- introducerea pe ordinea de zi a sedintei din data de 14.05.2024 a solicitarii MNIR s-a realizat cu incalcarea termenului prevazut la art. 20 alin. (4) din Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3515/2023.

- analiza pentru avizare efectuata la nivelul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor nu a relevat existenta unei diferente semnificative intre informatiile comunicate de MNIR, in principal cu privire la numarul obiectelor culturale (aproximativ 350 obiecte continute in scrisoarea de intentie semnata de cei 2 parteneri si 673 obiecte prevazute in Lista pieselor propuse pentru exportul temporar).

- contractul de imprumut nr. 2987/14.05.2024 dintre MNIR si muzeul din Olanda a fost incheiat anterior comunicarii de catre reprezentantii Ministerului Culturii a avizului de principiu (17.05.2024), desi prin propunerea avizului de principiu membri Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor decid pentru oportunitatea exportului temporar de bunuri culturale mobile in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Norma aprobata prin HG nr. 518/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

- atat Contractul de imprumut nr. 2987/14.05.2024, cat si Certificatul de asigurare nr. T0197450008-001 nu au facut obiectul avizarii la nivelul Serviciului Juridic, Contencios din cadrul Ministerului Culturii si nici nu au fost identificate demersuri intreprinse de reprezentantii MNIR de a le transmite spre avizare, nefiind respectate prevederile art. 8 alin. (2) din Norma aprobata prin HG nr. 518/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest aspect nu a fost identificat la nivelul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, cu ocazia analizei documentatiei depuse.

- valoarea de asigurare a bunurilor expuse in Olanda a fost ultima stabilita in urma reevaluarii. Pentru unele dintre aceste bunuri ultima reevaluare s-a realizat in urma cu mai mult de14 ani, cu toate ca potrivit regulii stabilite prin normele aplicabile, aceasta operatiune trebuia sa se deruleze la intervale de 10 ani.

- contractul de imprumut nu a fost incheiat in forma autentica ceruta in mod expres de dispozitiile art. 8 alin. (1) lit. (a din Norma aprobata prin HG nr. 518/2004, situatie de fapt generata de o derogare aprobata in numele ministrului de secretarul general din cadrul Ministerului Culturii, cu incalcarea dispozitiilor art. 63 din Legea nr. 24/2000.

Rezultatul verificarilor a fost comunicat spre competenta valorificare Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, informeaza Guvernul.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare