05.03.2025, 11:15 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Coruptia este un fenomen cu amploare globala si cu efecte socioeconomice multiple, care contribuie la perpetuarea inechitatii sociale, a decalajelor de dezvoltare intre regiuni si a saraciei.
Indicele de Perceptie a Coruptiei ( Corruption Perception Index - CPI) publicat de Transparency International arata ca tabloul global mai degraba s-a degradat in ultimii 12 ani, tarile care au reusit sa-si imbunatateasca indicatorii fiind mai putine decat cele in care, dimpotriva, situatia a regresat. In Uniunea Europeana (UE), scorul mediu CPI s-a inrautatit cu doua puncte fata de 2023, ajungand la 62/100, state precum Germania (scor CPI 75/100), Italia (54/100), Franta (67/100), Spania (56/100), Slovacia (49/100) si Ungaria (41/100) inregistrand tendinte negative, iar altele, asa cum este Romania (scor CPI 46/100), stagnand sub media UE.
Perspectiva globala si regionala
Pe 10 februarie 2025, presedintele SUA a intrerupt aplicarea Foreign Corrupt Practices Act (FCPA), argumentand in ordinul executiv ca acesta ar fi ajuns sa fie utilizat abuziv si sa dauneze intereselor americane. Anterior, Biroul Procurorului General publicase un memorandum in care se precizeaza, de asemenea, ca Divizia Penala, prin unitatea sa FCPA, va acorda prioritate investigatiilor legate de mita care faciliteaza operatiunile criminale ale cartelurilor si organizatiilor criminale transnationale, mutandu-si atentia de la investigatiile si cazurile care nu au o astfel de conexiune, inclusiv cele implicand entitati corporative. Astfel, ca urmare a acestei noi abordari, care limiteaza atentia acordata cazurilor care implicau entitati corporative, procurorul general va revizui ghidurile si politicile care guvernau investigatiile si masurile de aplicare a FCPA.
Una dintre caracteristicile remarcabile ale FCPA este dimensiunea sa transnationala. Actul se aplica tuturor entitatilor reglementate care promit, ofera sau platesc orice bun de valoare unui functionar strain, cu intentii corupte, in scop de afaceri, ori autorizeaza astfel de actiuni. FCPA se aplica chiar daca infractiunea a fost comisa in afara granitelor SUA , avand astfel impact inclusiv pe teritoriul european si dincolo de acesta.
FCPA nu este, insa, singurul act legislativ national cu aplicabilitate transnationala. UK Bribery Act (Legea britanica anti-mita), adoptata in 2010, si Legea franceza Sapin II (Legea privind transparenta, lupta impotriva coruptiei si modernizarea vietii economice), adoptata in 2016, au o aplicabilitate similara. De fapt, FCPA a deschis calea pentru reglementari si legislatii anti-mita si anti-coruptie la nivel global , iar aceste legislatii transnationale coexista cu alte instrumente internationale, cum ar fi Conventia Natiunilor Unite impotriva Coruptiei sau cu instrumente regionale precum Conventia UE cu privire la lupta impotriva coruptiei ce implica oficiali ai comunitatilor europene sau ai statelor membre, dar si cu acte legislative locale.
Perspectiva Romaniei - directii de actiune
In 2024, Romania si-a mentinut scorul CPI de 46/100 , situandu-se pe locul 65 din cele 180 de tari incluse in studiu. Tara noastra se afla la acelasi nivel cu Muntenegru, Kuweit si Malta, sub media UE .
Printre recomandarile Transparency International Romania se numara cresterea gradului de constientizare in randul cetatenilor cu privire la aplicarea Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public - in special in domeniile mentionate la art. 3, precum achizitiile publice, prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului, protectia mediului si sanatatea publica -, precum si actualizarea legislatiei privind integritatea publica, prin eliminarea lacunelor si inconsecventelor existente si angajamentul guvernamental fata de un program anticoruptie, care sa aiba ca obiectiv un scor CPI de cel putin 50 de puncte pana in 2027 pentru Romania.
Totusi, implicarea entitatilor private este si ea esentiala pentru consolidarea eforturilor guvernamentale in sfera anticoruptiei, in conditiile in care fenomenele asociate nu tin doar de sectorul public, ci se regasesc si in mediul privat.
O companie care isi propune imbunatatirea propriului efort anti-mita si anticoruptie trebuie sa ia in calcul ca preventia este adesea mai eficienta si mai putin costisitoare decat expunerea la coruptie, care poate genera daune ireparabile la nivelul reputatiei si de natura financiara. Astfel, primul pas in scopul preventiei este identificarea riscurilor inerente ( as-is ), prin analizarea unor factori precum industria in care activeaza, dimensiunea organizatiei, gradul de constientizare a riscurilor, existenta unor politici si proceduri relevante si existenta unui canal intern de raportare .
Dupa identificarea riscurilor, organizatiile trebuie sa aiba in vedere urmatoarele elemente-cheie de conformitate :
politica "tone at the top" , care presupune ca echipa de management sa adopte o abordare de toleranta zero fata de orice comportament sau demers considerat corupt in cadrul organizatiei; un cadru procedural robust , prin dezvoltarea si implementarea unor proceduri interne clare, adaptate activitatii companiei si care sa includa mecanisme de raportare ; instruire si constientizare - angajatii trebuie sa fie informati si sa detina cunostintele necesare pentru a sesiza comportamente corupte, riscuri sau indicatori de suspiciune si pentru a lua masurile de remediere adecvate.In concluzie, desi aplicarea FCPA a fost intrerupta in SUA, provocarea statelor lumii de a sustine aplicarea legislatiilor anti-mita si anticoruptie (ABAC - Anti-Bribery Anti-Corruption ) la nivel local persista. Mai mult, companiile si institutiile care isi doresc o dezvoltare durabila trebuie sa ramana vigilente si sa isi intensifice eforturile de preventie. Pentru ca, desi eradicarea completa a coruptiei este un obiectiv dificil de realizat, prin eforturi combinate ale entitatilor publice si private , aceasta poate fi redusa semnificativ, permitand statelor, economiilor si societatilor sa functioneze echitabil si sa creeze prosperitate si siguranta.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
13.03.2025, 00:07