![]() |
11.04.2025, 00:21 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Sarah Wynn-Williams, fost director de Politici Publice Globale pentru Facebook care a devenit un avertizor de integritate privind practicile companiei, si autoare a cartii de dezvaluiri recent lansate "Oameni Nepasatori" ("Careless People"), a declarat in timpul marturiei sale de miercuri dintr-o comisie a Senatului SUA ca gigantul Meta a vizat in mod activ adolescentii cu reclame bazate pe starea lor emotionala, pentru a-si majora profitul, scrie portalul TechCrunch.
Aceasta acuzatie a fost documentata initial de Wynn-Williams in cartea sa, care detaliaza perioada petrecuta la Facebook si ceea ce ea numeste "nepasarea crasa" manifestata de conducerea executiva de top, inclusiv CEO-ul Mark Zuckerberg si fosta directoare operationala Sheryl Sandberg, fata de puterea detinuta de compania tehnologica in lume si capacitatea sa de a provoca daune.
Desi audierea de miercuri s-a concentrat in mare parte pe relatiile Meta cu China si pe posibilitatea ca firma sa fi oferit informatii eronate despre planurile sale in audieri anterioare in Congres, senatorii au fost, de asemenea, interesati sa adreseze intrebari despre Instagram, avand in vedere ca aplicatia sociala fusese subiectul unor investigatii anterioare ale Congresului privind prejudiciile aduse copiilor de catre Meta, inca din 2021.
Ca raspuns la o intrebare din partea senatoarei Marsha Blackburn, Wynn-Williams a admis ca Meta (cunoscuta atunci sub numele de Facebook) a tintit tinerii cu varste intre 13 si 17 ani cu reclame atunci cand acestia se simteau demoralizati sau deprimati.
"[Meta] putea identifica momentele in care acestia se simteau inutili, neajutorati sau inutili si prelua aceste informatii pentru a le partaja cu agentiile de publicitate", a declarat Wynn-Williams senatorilor din subcomisia pentru criminalitate si terorism a Comisiei Judiciare. "Agentiile de publicitate inteleg ca atunci cand oamenii nu au o parere buna despre ei insisi, este adesea un moment oportun pentru a promova un produs - oamenii sunt mai predispusi sa cumpere ceva."
Ea a afirmat ca Meta informa agentiile de publicitate cand adolescentii erau deprimati, astfel incat acestora sa li se poata afisa o reclama in cel mai potrivit moment. Ca exemplu, ea a sugerat ca daca o adolescenta stergea un selfie, agentiile de publicitate ar putea considera acesta un moment bun pentru a-i vinde un produs cosmetic, deoarece ea s-ar putea sa nu fie multumita de aspectul ei. De asemenea, au vizat adolescentii cu reclame pentru scaderea in greutate atunci cand fetele tinere aveau preocupari legate de increderea in propriul corp, a adaugat Wynn-Williams.
Ea a sustinut ca Meta era constienta ca utilizatorii cu varste intre 13 si 17 ani reprezentau un segment demografic vulnerabil, dar "foarte valoros" pentru agentiile de publicitate, aceasta fiind motivatia.
Mai mult, ea a relatat ca un lider de afaceri din cadrul companiei i-a explicat chiar ca Facebook stia ca detine "cel mai valoros segment al populatiei" pentru advertiseri, anume adolescentii, si ca Meta ar trebui sa "trambiteze acest lucru de pe acoperisuri".
La momentul respectiv, Wynn-Williams ii sugerase executivului ca o companie evaluata la trilioane de dolari nu ducea lipsa de bani si nu avea nevoie sa recurga la aceasta strategie pentru a adauga sume minore la veniturile sale.
Daca Meta era dispusa sa vizeze adolescentii pe baza starilor lor emotionale, este rezonabil sa presupunem ca ar face acelasi lucru si cu adultii. Un document prezentat in timpul audierii a oferit un exemplu exact in acest sens.
Intr-o captura de ecran dintr-o conversatie interna, un director de politici din Facebook intreaba daca este adevarat ca Facebook desfasura cercetari privind tinerele mame si starea lor emotionala, la care o alta persoana a raspuns "da", glumind chiar ca ar putea intreba "colegii aparent lipsiti de moralitate" daca mai existau alte cercetari similare.
Adaugand mai multe detalii comentariilor sale, Wynn-Williams a mentionat, de asemenea, ca a fost surprinsa de numarul mare de directori din Silicon Valley care nu isi lasau propriii copii sa foloseasca produsele pe care le creau.
"Ii intrebam: "Oh, adolescentul tau a folosit noul produs pe care urmeaza sa-l lansam?"", a spus Wynn-Williams. "Si ei raspundeau: "Adolescentii mei nu au voie pe Facebook. Nu-mi las adolescentul pe Instagram." Acesti directori... ei stiu. Ei cunosc raul pe care il face acest produs. Nu permit propriilor adolescenti sa foloseasca produsele dezvoltate de Meta. Ipocrizia este la toate nivelurile."
Intr-un comunicat oficial, Meta a negat acuzatiile din marturia lui Wynn-Williams, numindu-le "decuplate de realitate si pline de afirmatii false".
Compania a facut referire si la o declaratie din 2017 care raspundea direct acuzatiilor privind directionarea reclamelor catre persoane pe baza starii lor emotionale, afirmand ca analiza de piata respectiva "nu a fost niciodata utilizata pentru a tinti reclame si s-a bazat pe date anonimizate si agregate".
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.