04.10.2024, 19:12 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
¬ "Extinderea la nivel international este o parte a viziunii noastre, lucru care va contribui si la pozitionarea Romaniei pe harta globala a artei digitale si a tehnologiei"
Instalatii din zece tari, expuse la festivaluri renumite din New York, Madrid sau Miami, vor fi gazduite in acest weekend, 4-6 octombrie, de Hotel Caro din Bucuresti. In cladirea fostei fabrici, sunt asteptati 11.000 de participanti la RADAR 2024, cel mai mare festival de new media art din Romania, fondat de Madalina Ivascu si Sorina Topceanu. Ele au investit peste 300.000 de euro pentru aceasta editie.
"Editia a cincea a festivalului RADAR devine un eveniment international de new media art, cu participanti din zece tari, ceea ce marcheaza o evolutie majora fata de editiile anterioare, in care ne-am concentrat sa reunim si sa investim doar in scena locala. Selectia include instalatii centrale premiate, extrem de apreciate si cunoscute in industrie, de la studiourile Collectif Scale din Franta, care vor prezenta doua instalatii, la Ksawery Komputery din Polonia cu instalatia Enter si Theo Riz in cadrul sectiunii RADAR Kids. Este un line-up care ne aduce in linie cu festivaluri cunoscute la nivel european", au spus pentru ZF Madalina Ivascu si Sorina Topceanu, fondatoarele RADAR.
Table Sonore, de exemplu, este o instalatie interactiva, care se inspira din sunetele percutiei organice, iar vizualurile exploreaza peisaje fascinante - de la ape linistite, la jungle vibrante si deserturi mistice. "AI & Me este o instalatie interactiva compusa din mai multe piese in care ne-am dorit sa aflam ce parere are inteligenta artificiala despre oameni, dar si cat de confortabil se simt acestia in fata unei judecati artificiale."
Antreprenoarele au afirmat ca organizarea unui festival precum RADAR implica o multitudine de aspecte: echipamente tehnice avansate, proiecte inovatoare la intersectia dintre arta si tehnologie, o echipa extinsa de profesionisti si promovarea evenimentului. "Este o provocare constanta sa mentii echilibrul intre ambitiile artistice si constrangerile financiare, mai ales cand bugetele depasesc 300.000 de euro", au subliniat ele.
Instalatiile principale sunt cele in care s-a investit cel mai mult, cele din Franta si Polonia, insa spun ca au avut parte de sprijinul artistilor care sustin RADAR, acest "newcomer" din Estul Europei, care vine pe scena internationala a festivalurilor europene.
"Impactul se vede atat la nivel international, cat si la nivel local, prin faptul ca din ce in ce mai multe evenimente isi doresc sa aiba componenta de new media art, de la expozitii de moda, festivaluri de film, teatru si cele dedicate mediului de afaceri. Avem din ce in ce mai multe muzee si centre dedicate artei digitale - si ma bucur ca pot spune faptul ca suntem si fondatoarele MINA - Museum of Immersive New Art, primul si singurul centru din Romania dedicat artei si tehnologiei", au mai spus Madalina Ivascu si Sorina Topceanu.
Fondatoarele s-au concentrat pe artistii emergenti locali sau pe proiecte realizate in parteneriat cu universitati de stiinta sau arte. "Aici as numi Face of Universe din Japonia, Portraits of No One din Portugalia - un proiect realizat alaturi de Universitatea de Stiinta si Tehnologie din Coimbra si Quantum Jungle din Germania, dezvoltata alaturi de trei universitati de stiinta care au furnizat algoritmul cuantic pe baza caruia este programata instalatia."
Tema acestei editii "Future Nature", pentru ca impactul pe care il avem asupra naturii si a mediului inconjurator este o discutie integrata tot mai mult in expozitii, evenimente, iar proiecte de tot felul care vorbesc despre sustenabilitate.
"Ne-am jucat cu dublul inteles al acestei expresii, natura umana in viitor, din punct de vedere al modului in care ni se schimba perceptia despre arta digitala, nevoia de a fi cat mai interactivi pentru ca vrem sa avem un aport participativ. Pe de alta parte, in majoritatea instalatiilor pe care le-am vazut de-a lungul timpului a existat o conexiune cu natura, fie ca a fost sursa de inspiratie prin fenomenele fizice si naturale, fie prin modul in care a fost integrata din punct de vedere al scenografiei", au explicat fondatoarele RADAR.
Future Nature exploreaza multitudinea de moduri in care tehnologia ne remodeleaza relatia si intelegerea naturii noastre si a celei ce ne inconjoara. In plus, publicul RADAR este format din persoane curioase, aflate in cautarea stimularii imaginatiei si a unor noi surse de inspiratie, consiera reprezentantii festivalului.
"Ne asteptam la peste 11.000 de persoane in cele trei zile de festival si credem ca line-up-ul artistilor internationali va ajuta la cresterea publicului, care este din ce in ce mai techsavvy. Fascinatia pentru aplicabilitatea tehnologiei este din ce in ce mai mare, iar pentru noile generatii este un mediu interactiv care le genereaza continut, un playground perfect pentru ei", au spus fondatoarele RADAR.
Techsavvy sunt acei oameni care sunt mereu in cautarea noutatilor, interesati de inovatie si de utilizarea tehnologiei in viata de zi cu zi, in arta si cultura. Printre acestia se numara antreprenori in domeniul tehnologiei, inovatori si influenceri din tehnologie, artisti digitali, dezvoltatori IT&C.
"Aficionatii de cultura si patrimoniu, cei care sunt interesati de viata culturala, frecventeaza expozitiile de arta si evenimentele de patrimoniu. Acestia sunt consumatori ai sectorului creativ, incluzand arhitecti, designeri, artisti, antreprenori culturali etc. Atingem si segmentul de familii cu copii, prin sectiunea RADAR Kids. In general, vorbim de familii care invata activ impreuna, adultii obtinand la fel de mult din experienta ca si copiii", au mai spus reprezentantii RADAR.
Madalina Ivascu si Sorina Topceanu au inceput cu expozitiile One Night Gallery acum sapte ani, iar la doi ani distanta au simtit ca pot sa faca un festival dedicat si au ajuns la editia a cincea de RADAR.
"Romania face progrese semnificative in domeniul artei new media, dar inca este la inceput de drum in comparatie cu tari precum Franta, Germania sau Japonia, care au festivaluri si muzee dedicate de zeci de ani. Cu toate acestea, artistii romani sunt bine primiti si recunoscuti pe scenele internationale, iar proiectele locale, precum RADAR, contribuie semnificativ la cresterea vizibilitatii. In termeni de perceptie, suntem vazuti ca un newcomer cu potential si creativitate, insa pentru a avansa si mai mult avem nevoie de mai multe investitii in infrastructura si de parteneriate internationale stabile. De asemenea, dezvoltarea unor programe educationale specifice pentru new media art ar ajuta la cresterea si consolidarea acestei scene", au concluzionat ele.
Acestea se concentreaza pe cresterea si consolidarea editiei din Bucuresti, insa avem in vedere si extinderea festivalului RADAR in alte orase din Romania, precum Cluj si Timisoara, prin formate pop-up. "Ne dorim sa colaboram cu festivaluri locale de muzica pentru a aduce componentele de new media art si in alte zone culturale importante din tara. De asemenea, pe termen lung, ne propunem sa stabilim parteneriate internationale si sa participam la schimburi culturale cu festivaluri din Europa si nu numai, ceea ce ne va permite sa cream o platforma de dialog artistic intre artisti locali si cei din strainatate. "Extinderea la nivel international este o parte importanta a viziunii noastre, iar acest lucru va contribui si la pozitionarea Romaniei pe harta globala a artei digitale si a tehnologiei."
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
13.03.2025, 00:07