×

Accesează
contul existent

Eveniment

Fitch Ratings a reafirmat ratingul Romaniei pentru datoria suverana in valuta pe termen lung la...

Fitch Ratings a reafirmat ratingul Romaniei pentru datoria suverana in valuta pe termen lung la 'BBB-' cu perspectiva negativa

22.02.2025, 10:52 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Ratingul 'BBB-' al Romaniei este sustinut de apartenenta la UE si de fluxurile de capital aferente, care contribuie la convergenta veniturilor, la stabilitatea macroeconomica si la finantele externe. PIB-ul pe cap de locuitor, guvernanta si indicatorii de dezvoltare umana sunt peste media tarilor din aceeasi categorie de rating 'BBB'. Aceste puncte forte sunt echilibrate de deficitele gemene mari si persistente (bugetar si de cont curent), de deteriorarea dinamicii datoriei, de slabirea credibilitatii politicilor intr-un context de incertitudine politica ridicata si de o pozitie relativ ridicata de datorie externa neta.

Perspectiva negativa reflecta combinatia dintre deteriorarea semnificativa a finantelor publice, incetinirea puternica a cresterii economice in 2024 si efectele negative probabile ale incertitudinii politice asupra perspectivei consolidarii fiscale.

Incertitudine politica ridicata: Incertitudinea politica a crescut semnificativ din 2024. Curtea Constitutionala a anulat alegerile prezidentiale din cauza unor presupuse interferente externe, dupa victoria surprinzatoare in primul tur a candidatului populist Calin Georgescu. Alegerile prezidentiale noi sunt programate pentru mai 2025, iar deciziile Curtii Constitutionale privind eligibilitatea candidatilor, inclusiv a lui Georgescu (avand in vedere investigatiile in desfasurare), sunt asteptate pana la mijlocul lunii martie.

Un nou parlament, un nou guvern: Alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024 au rezultat intr-un parlament mai fragmentat, reflectand polarizarea sociala in crestere din Romania. O coalitie pro-europeana formata din trei partide s-a constituit rapid, iar guvernul a anuntat masuri de consolidare fiscala si a aprobat bugetul pentru 2025 in ianuarie. Totusi, Fitch considera ca durabilitatea acestei coalitii este incerta si ca presiunile politice vor ramane ridicate, mai ales in timpul campaniei prezidentiale, ceea ce ar putea intarzia implementarea unor masuri suplimentare de consolidare fiscala pana in a doua jumatate a anului 2025.

Deficit bugetar record: Deficitul guvernamental general al Romaniei a fost de 8,7% din PIB in 2024, conform datelor preliminare. Acesta este cel mai ridicat nivel inregistrat de un stat cu rating 'BBB' si a depasit atat tinta initiala a guvernului (5% conform Programului de Convergenta din primavara lui 2024), cat si deficitul de 6,5% din 2023. Deteriorarea fiscala peste asteptari reflecta in principal cresterea rapida a cheltuielilor, inclusiv salariile din sectorul public si majorarile de pensii adoptate inainte de alegeri, fara acoperire financiara. Impactul pe tot anul al cresterii pensiilor din septembrie 2024 va accentua presiunile fiscale in 2025, ingreunand si mai mult procesul de consolidare.

Provocari in consolidarea fiscala si compromisuri: Guvernul isi propune sa reduca deficitul bugetar la 7% din PIB in 2025, conform cerintelor Comisiei Europene. Printre masurile-cheie se numara controlul mai strict al cheltuielilor (inclusiv inghetarea salariilor si a pensiilor) si imbunatatirea colectarii taxelor. Fitch estimeaza un deficit de 7,5% din PIB in 2025 si de 6,8% in 2026, mai mult decat dublul mediei estimate pentru tarile cu rating 'BBB' (3,2% in 2025-2026). Pe termen mediu, consolidarea fiscala ar putea implica compromisuri dificile, deoarece ar putea afecta si mai mult o economie deja slabita si ar putea duce la volatilitate pe pietele financiare, crescand costurile dobanzilor si slabind si mai mult pozitia fiscala a tarii.

Cresterea datoriei publice Prognoza noastra indica o traiectorie a datoriei mai abrupt ascendenta comparativ cu anii precedenti, deoarece deficitele primare raman ridicate, iar cresterea economica incetineste. In scenariul nostru de baza, raportul datorie publica/PIB va creste de la 53% in 2024 la aproape 60% in 2026, depasind mediana actuala a ratingului 'BBB' (56%). Tendinta ascendenta va continua, ajungand la peste 65% din PIB pana in 2028.

Crestere economica slaba Dinamica economica s-a diminuat treptat in 2024, cu o crestere medie a PIB-ului de 0,9%, comparativ cu 2,4% in 2023 si 4% in 2022. Exporturile au fost deosebit de slabe in 2024, partial din cauza unor socuri sectoriale adverse, in timp ce consumul gospodariilor s-a mentinut datorita cresterii veniturilor, alimentata de o politica fiscala relaxata. Estimam o recuperare modesta, cu o crestere de 1,4% a PIB-ului in 2025 si de 2,2% in 2026, avand in vedere pozitia ciclica slaba, impulsul fiscal negativ si o revenire mai putin accentuata in zona euro.

Dezechilibre externe mari Deficitul de cont curent (CAD) a crescut la 8,2% din PIB in 2024, fata de 6,6% in 2023, evidentiind problema deficitului dublu. Mediana 'BBB' pentru acest indicator este de doar 1% din PIB, ceea ce face ca Romania sa fie un caz atipic. Pe langa cresterea continua a importurilor, performanta slaba a exporturilor in 2024 scoate in evidenta provocarile competitivitatii externe ale economiei romanesti, amplificate de cresterea rapida a salariilor nominale. Datoria externa neta va creste de la 14% din PIB in 2024 la 19% in 2026, semnificativ peste proiectia mediana 'BBB' de 3%, dupa ce in 2023 era de 12%.

Deteriorarea conditiilor de finantare Pana in octombrie 2024, Romania a beneficiat de conditii favorabile pe pietele financiare si de lichiditate ampla. Totusi, in ultimele luni, riscurile fiscale si politice interne au condus la deteriorarea conditiilor de finantare si la necesitati de finantare mai mari. Romania a emis trei Eurobonduri in februarie 2025, cu scadente la cinci, noua si 12 ani, in valoare totala de 4,1 miliarde EUR, reprezentand aproximativ 30% din emisiunile externe planificate pentru anul respectiv. Avand in vedere datoria in crestere si randamentele marginale mai ridicate, estimam ca raportul plati de dobanzi/venituri va creste la aproape 8% din venituri pana in 2026, fata de 6,4% in 2024, depasind mediana 'BBB' de 7,5%.

Sector bancar solid Sectorul bancar romanesc este bine capitalizat (rata capitalului total de 25,0% la sfarsitul T3 2024), profitabil (randamentul anualizat al activelor de 1,9% in primele noua luni din 2024) si lichid, cu finantare bazata in principal pe depozite locale ale clientilor. In ciuda provocarilor economice, calitatea activelor s-a mentinut solida, rata creditelor neperformante fiind de 2,4% la sfarsitul lunii noiembrie 2024. Profitabilitatea bancilor mari va ramane puternica in urmatorii doi ani, doar usor sub nivelurile ridicate din 2023-2024, insa taxa pe cifra de afaceri ramane o provocare pentru bancile mai mici.

ESG - Guvernanta Romania are un scor de 5[+] in cadrul ESG Relevance Score (RS) pentru stabilitatea politica si drepturile civile, precum si pentru statul de drept, calitatea institutionala si reglementara si controlul coruptiei. Aceste scoruri reflecta importanta ridicata pe care World Bank Governance Indicators (WBGI) o au in modelul propriu de rating al Fitch. Romania se situeaza la percentila 60 in clasamentul WBGI, ceea ce reflecta:

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare