×

Accesează
contul existent

Opinii

Opinie Andrada Popescu, asociat senior, Noerr: Principalele aspecte juridice de care angajatorii...

Opinie Andrada Popescu, asociat senior, Noerr: Principalele aspecte juridice de care angajatorii trebuie sa tina cont atunci cand decid sa acorde angajatilor concedii sabatice

18.07.2024, 13:40 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

In timpul acestui val de caldura, unii ar putea crede ca a lua o pauza de la serviciu pare a fi un lux rezervat celor mai norocosi. Cu toate acestea, concediile sabatice, considerate candva un beneficiu rar, castiga din ce in ce mai mult teren ca instrument valoros atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. Fie ca este vorba de urmarirea pasiunilor personale, de stimularea creativitatii sau pur si simplu de o pauza bine meritata, concediile sabatice ofera numeroase beneficii nu doar pentru persoana care decide sa isi ia liber.

In acest articol ne vom concentra asupra puterii de transformare a concediilor sabatice, precum si asupra aspectelor juridice de care angajatorii trebuie sa fie constienti atunci cand decid sa implementeze un program sabatic.

TIPURI DE SABATIC

Conceptul de concediu sabatic nu este reglementat de legislatia romaneasca. Prin urmare, este la latitudinea angajatorilor sa decida daca si cum acorda concedii sabatice angajatilor lor. In practica, am identificat trei tipuri importante de concedii sabatice:

¬ concediu sabatic platit : acordarea de concediu in timp ce angajatorul continua sa plateasca salariul integral sau partial.

¬ concedii sabatice neplatite : in timpul carora angajatii nu primesc nicio remuneratie pentru perioada in care isi iau liber.

¬ concedii sabatice partiale : angajatii isi pot reduce programul de lucru sau pot lua pauze intermitente in timp ce contractul lor de munca ramane activ. Aceasta abordare flexibila permite persoanelor sa echilibreze viata profesionala si cea personala, favorizand bunastarea generala si satisfactia profesionala.

BENEFICIILE CONCEDIILOR SABATICE PENTRU ANGAJATORI

In timp ce beneficiile pentru angajati sunt clare, angajatorii intelepti ar trebui sa recunoasca faptul ca concediile sabatice au, de asemenea, beneficii semnificative pentru organizatie. Prin sprijinirea si incurajarea concediilor sabatice, angajatorii pot promova o cultura a increderii, a angajamentului si a inovarii, ceea ce se traduce intr-o forta de munca mai rezistenta si mai competitiva. Iata cateva beneficii pentru angajatorii care implementeaza programe sabatice:

¬ Retinerea si implicarea sporita a angajatilor : Se poate spune ca acesta este de fapt unul dintre cele mai puternice instrumente de fidelizare si implicare a angajatilor. Prin oferirea angajatilor de oportunitati de a se concentra asupra bunastarii si dezvoltarii lor personale, acestia vor dezvolta un sentiment de loialitate fata de angajatorul lor. Acest lucru duce automat la angajati mai implicati si mai motivati, ceea ce conduce la o productivitate, o creativitate si o satisfactie profesionala mai ridicate, precum si la o rata de retentie mai mare.

¬ Imbunatatirea branding-ului angajatorului : Angajatorii care acorda prioritate bunastarii angajatilor si acorda beneficii inovatoare, cum ar fi concediile sabatice, pot parea mai atractivi pentru persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, atragand potential talente de top si imbunatatind brand-ul de angajator.

¬ Transferul de cunostinte, dezvoltarea competentelor si stimularea creativitatii : Unii angajati pot folosi concediul sabatic pentru a dobandi noi competente si experienta sau pentru a-si reincarca bateriile creative. Acest lucru poate aduce noi perspective si expertiza la locul de munca, imbogatind fondul general de talente din cadrul companiei.

PROVOCARILE PUNERII IN APLICARE A CONCEDIILOR SABATICE

Desi concediile sabatice ofera numeroase beneficii, ele pot prezenta si provocari atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. Intelegerea si abordarea acestor provocari este esentiala pentru a asigura succesul si eficienta programelor sabatice. Iata cateva provocari care ar trebui luate in considerare de catre angajatori:

¬ Gestionarea volumului de munca : Una dintre principalele provocari ale concediilor sabatice este gestionarea volumului de munca si asigurarea continuitatii operatiunilor in timpul absentei angajatilor. Pentru a face fata acestei provocari, angajatorii pot decide (i) sa angajeze salariati pe durata determinata sau sa incheie contracte de punere la dispozitie pentru salariati temporari, (ii) sa redistribuie sarcinile sau (iii) sa ajusteze termenele pentru a tine cont de absenta membrilor echipei.

¬ Implicatii financiare : Perioada sabatica poate avea implicatii financiare atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. In cazul concediilor sabatice neplatite, angajatii trebuie sa isi planifice si sa isi intocmeasca bugetul cu atentie pentru a-si acoperi cheltuielile, in timp ce angajatorii pot suporta costuri suplimentare legate de angajarea/punerea la dispozitie a angajatilor temporari. In cazul concediilor sabatice platite, angajatorii trebuie sa ia in considerare si salariul angajatilor absenti.

¬ Impactul asupra dinamicii echipei : Absenta membrilor cheie ai echipei in timpul concediilor sabatice poate perturba dinamica echipei si colaborarea, ducand la scaderea productivitatii si a moralului. Este posibil ca managerii sa fie nevoiti sa abordeze proactiv orice probleme care apar si sa ofere sprijin membrilor echipei ramasi pentru a asigura eficienta si coeziunea echipei in mod continuu.

¬ Tranzitia de intoarcere la locul de munca : Tranzitia inapoi la locul de munca dupa un concediu sabatic poate fi o provocare pentru angajati, in special daca acestia au fost plecati pentru o perioada indelungata. Angajatorii pot sprijini angajatii in timpul acestei tranzitii oferind oportunitati de reintegrare, oferind acces la resurse de formare si dezvoltare si recunoscand contributiile si experientele lor din timpul absentei.

CONSIDERATII JURIDICE

Implementarea unui program sabatic de succes necesita si o planificare atenta luand in considerare si aspectele legale care ar putea sa derive odata cu implementarea acestui program. Iata cateva consideratii cheie pentru companiile care doresc sa puna in aplicare un program de concediu sabatic:

Elaborarea unei politici privind concediul sabatic care sa includa cel putin: definitia concediului sabatic in cadrul angajatorului (de exemplu, daca angajatorul acorda numai perioade sabatice neplatite si/ sau platite), precum si durata maxima a perioadei concediului sabatice; criterii clare si obiective care stabilesc cine este eligibil sa participe la programul sabatic, cum ar fi: vechimea in munca, nivelul postului si performanta angajatului; procedura de solicitare si aprobare a concediului sabatic, inclusiv ghiduri pentru evaluarea si prioritizarea cererilor; drepturile si obligatiile angajatorului si ale angajatilor inainte de concediul sabatic (de exemplu, predarea sarcinilor/coordonarea in cadrul echipei), precum si in timpul concediului sabatic.

Politica trebuie sa fie comunicata tuturor angajatilor si luata la cunostinta de acestia. Angajatorii ar trebui, de asemenea, sa evalueze periodic eficacitatea programului sabatic si sa solicite feedback de la angajati pentru a identifica domeniile care pot fi imbunatatite.

Incheierea un act aditional la contractul de munca al angajatului care isi va lua concediul sabatic - Ca regula, in timpul unui concediu sabatic, contractul de munca este suspendat de comun acord de catre parti. Prin urmare, angajatorul si angajatul trebuie sa semneze un act aditional la contractul de munca pentru a reflecta aceasta suspendare si sa inregistreze modificarea in REVISAL.

In cazul unei perioade sabatice partiale, actul aditional la contractul de munca trebuie sa reflecte reducerea programului de lucru si reducerea corespunzatoare a salariului pentru perioada concediului sabatic partiala.

In cazul in care angajatorul acorda un concediu sabatic platit, trebuie incheiat un act aditional la contractul de munca care sa specifice modul in care angajatul va fi platit in timpul concediului. De exemplu, angajatorul si angajatul pot conveni ca intregul concediu sabatic sa fie platit intr-o singura transa la inceputul concediului sabatic sau in mai multe transe pe parcursul concediului sabatic. In acest din urma exemplu, angajatorul ar trebui, de asemenea, sa evalueze anumite riscuri din punct de vedere fiscal.

In cazul in care angajatorul decide sa redistribuie anumite sarcini anumitor angajati, angajatorul trebuie sa incheie un act aditional la contractul de munca al angajatului in cauza pentru a reflecta modificarea temporara a sarcinilor/atributiilor acestuia.

CONCLUZII

Oferind angajatilor posibilitatea de a se reincarca, de a isi urma pasiunile si de a isi dezvolta noi competente, angajatorii pot cultiva o forta de munca mai implicata, inovatoare si loiala. Cu toate acestea, este esential ca angajatorii sa fie constienti de provocarile practice, dar si de aspectele juridice asociate cu punerea in aplicare a programelor sabatice. O planificare atenta, politici clare si respectarea prevederilor legale sunt esentiale pentru a asigura succesul si conformitatea programului.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare