×

Eveniment

Recomandari OCDE pentru invatamantul preuniversitar: Reduceti diferentele intre urban si rural ca...

Recomandari OCDE pentru invatamantul preuniversitar: Reduceti diferentele intre urban si rural ca sa reduceti inechitatea, 85% dintre scolile dezavantajate din Romania sunt in zone rurale, reduceti birocratia pentru a le lasa profesorilor timp sa predea si faceti legatura intre performantele profesorilor si cresterile salariale

05.03.2024, 14:19 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Un raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) publicat astazi vine cu o serie de recomandari cu privire la sistemul de invatamant preuniversitar din Romania. Printre recomandarile inaintate de OCDE sunt si reducerea diferentelor intre scolile din urban si cele din mediul rural, reducerea birocratia din sistemul de invatamant si crearea unei legaturi mai puternice intre performantele profesorilor si cresterile salariale. "Copiii din mediile urbane din Romania se descurca la fel de bine daca nu chiar mai bine decat colegii lor din alte tari din Uniunea Europeana, iar provocarea este sa ne asiguram ca fiecare scoala din Romania este la fel de buna ca cele de top din tara. Despre asta este vorba in legislatie si in raportul nostru. (...) 85% dintre scolile dezavantajate din Romania sunt in zone rurale. Alocarile de personal trebuie sa reflecte aceste decalaje. Numarul personalului judetean este de trei ori mai mare in Bucuresti decat in judetul vecin Calarasi. Acestea sunt lucruri pe care trebuie sa le luam in considerare", a spus Elizabeth Fordham, senior advisor, OCDE Directorate for education and skills, in cadrul evenimentului de lansare a raportului OCDE "Reforma invatamantului preuniversitar in Romania: consolidarea sistemelor de guvernanta, de evaluare si de sprijin. " Reprezentantii mass-media au aflat despre organizarea acestui eveniment cu 15 minute inainte ca el sa apara, astfel ca intrebarile care ar fi putut fi adresate de presa au ramas fara raspuns. Reprezentantii Ministerului Educatiei nu au comentat pana la aceasta ora cu privire la modul de organizare al acestui eveniment. Analiza OCDE se concentreaza pe patru domenii de politici cu rol esential in imbunatatirea calitatii si a echitatii in invatamant: evaluarea si sprijinirea unitatilor de invatamant preuniversitar, resurse educationale, profesia didactica si sistemul de date si de monitorizare a reformelor. La nivel strategic, Romania trebuie sa schimbe radical modul in care sunt finantate si evaluate politicile in invatamant. In acest sens, este nevoie de planificare si bugetare la nivel strategic pentru a corela resursele cu prioritatile pe termen lung. De asemenea, este nevoie de capacitati analitice mult mai extinse pentru a monitoriza si evalua implementarea si rezultatele politicilor publice, precum si pentru a responsabiliza institutiile implicate. "Legea invatamantul preuniversitar vine cu schimbari in ceea ce priveste evaluarea scolara si sprijinul in acest sens si vine, de asemenea, cu schimbari in modul in care sunt finantate scolile. Aici intervine un mesaj al nostru cu privire la eficienta cu care sunt folosite resursele. Legea promite mai multe alocari guvernamentale si schimba si modul cum sunt alocate resursele, in mod particular in organizarea resurselor pentru a reduce inechitatea", a mai spus Elizabeth Fordham. De asemenea, ea spune ca raportul OCDE a subliniat si o serie de aspecte din sistemul educational care nu au fost adresate inca si care trebuie sa fie adresate, daca dorim ca alocarile bugetare sa aiba un impact. "Chiar si cu cresterea finantarii, alocarea per elev ramane la un nivel relativ redus, ceea ce cere o mai mare concentrare pe eficienta. Majoritatea tarilor UE, chiar daca se confrunta cu mult mai putine presiuni demografice si fiscale decat Romania, au aplicat rationalizare in scoli, au consolidat scolile, iar noi credem ca este o zona spre care ar trebui sa se uite si Romania. De asemenea, subliniem nevoia de a adresa ineficientele legate de birocratie, cel mai mare cost este legat de personal, iar mult din timpul personalului din Romania este implicat in administratie greoaie care distrage atentia de la munca de baza, cea de predare si invatare. Credem ca aceasta problema trebuie adresata. Ne concentram pe nevoia de eficientizare", detaliat reprezentanta OCDE. In plus, raportul subliniaza si nevoia de revizuire sau de stabilire a politicilor legate de salarii, promovare si recunoasterea performantelor profesorilor. "A fost o crestere a salariilor profesorilor, una necesara, insa Romania trebuie sa se uite si la cum este realizata schema salariilor. In prezent este doar o legatura slaba intre cresterea salariilor si cresterea responsabilitatii si performantelor profesionale. Noi sugeram sa faceti aceasta legatura mai puternica. De exemplu, sa creati un mod prin care profesorii talentati sa poata avansa mai rapid pe scara ierarhica", spune Elizabeth Fordham. Care sunt principalele 18 recomandari din raportul OCDE pentru sistemul de invatamant preuniversitar din Romania: 1. Dezvoltarea in continuare a cadrului de evaluare a unitatile de invatamant preuniversitar, astfel incat sa evidentieze prioritatile nationale si sa fie mai util pentru evaluatori, autoritatile scolare judetene si unitatile de invatamant. 2. Formarea unui corp de evaluatori angajati permanent care sa conlucreze cu experti externi si sa asigure calitatea evaluarilor. 3. Dezvoltarea unor legaturi puternice si active intre ARACIIP, echipele judetene de asistenta in materia calitatii si Ministerul Educatiei. 4. Revizuirea modului in care sunt programate si finantate evaluarile si eliminarea suprapunerilor si a conflictelor de interese inca existente 5. Clarificarea modelului de asistare a unitatilor de invatamant preuniversitar la nivel judetean si dezvoltarea unui ecosistem national de resurse 6. Consolidarea capacitatii de a aplica o abordare mai strategica in bugetare, astfel incat cresterea cheltuielilor sa sprijine obiectivele pe termen lung. 7. Revizuirea organizarii retelei scolare si proceselor administrative in scoli pentru o utilizare mai eficienta a fondurilor publice. 8. Revizuirea mecanismelor de finantare si de sprijinire a scolilor pentru a contribui la promovarea prioritatilor politice 9. Definirea unor protocoale pentru a identifica scolile si elevii care au mai multe nevoi si pentru a le oferi sprijin adecvat 10. Finalizarea noilor standarde de competenta profesionala a cadrelor didactice si utilizarea acestora pentru a clarifica asteptarile pentru diferitele etape si roluri din cariera didactica. 11. Revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legatura dintre performanta si recompensa si pentru a imbunatati transparenta. 12. Revizuirea reformelor planificate in domeniul certificarii si evaluarii pentru promovare a cadrelor didactice, astfel incat sa se concentreze mai mult pe practica didactica. 13. Stabilirea metodologiei de tranzitie a cadrelor didactice pe noile trasee de cariera si de gestionare a performantelor si progresului pe parcursul carierei. 14. Consolidarea si extinderea sistemului national de mentorat pentru cadrele didactice. 15. Elaborarea unei abordari mai sistemice pentru a incorpora in scoli o cultura a invatarii profesionale conduse de cadrele didactice. 16. Stabilirea SIMS ca sursa oficiala de datele educationale la nivel national si planificarea sustenabilitatii sale pe termen lung. 17. Asigurarea proiectarii si utilizarii evaluarilor nationale conform scopului lor si clarificarea planurilor de desfasurare a acestora. 18. Continuarea dezvoltarii sistemului de monitorizare si evaluare prin identificarea indicatorilor-cheie de performanta, imbunatatirea practicilor de raportare si prin investitii in capacitatea personalului

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare