×

Accesează
contul existent

Companii

Sase primarii din tara au strans un buget de aproape 34 milioane lei din taxa turistica colectata...

Sase primarii din tara au strans un buget de aproape 34 milioane lei din taxa turistica colectata de la hotelieri, de sapte ori mai mare decat bugetul ministerului pentru promovare turistica. Ce se intampla cu acesti bani? Bucuresti, Brasov, Constanta, Cluj-Napoca, Timisoara si Oradea sunt unele dintre cele mai importante orase din tara in ceea ce priveste turismul

11.03.2025, 14:15 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Primariile din Bucuresti, Brasov, Constanta, Cluj-Napoca, Timisoara si Oradea au strans aproape 34 milioane de lei din colectarea taxei turistice de la hoteluri in 2024, potrivit datelor colectate de ZF de la primarii. Taxa turistica este colectata de la hoteluri pentru a fi ulterior folosita in promovarea turistica, conform legii, insa putine primarii deruleaza astfel de proiecte.

Bugetul Ministerului Economiei pentru promovare turistica a fost de aproape 5 mil. lei in 2024, de sapte ori mai mic decat au strans sase primarii din colectarea taxei turistice de la hoteluri in acelasi an.

Fiecare municipalitate isi stabileste singura la ce suma se ridica taxa pe care trebuie sa o plateasca hotelierii. In Bucuresti, hotelierii au platit 2% din venitul pentru cazare pentru fiecare zi de cazare a turistului in 2024, anul acesta fiind redusa la 1%. In Brasov, taxa este de 1 leu pe zi per turist, in timp ce primaria Constanta percepe 1% din valoarea totala a tarifului de cazare.

Cel mai mare buget l-a strans primaria Capitalei, care a colectat 23 de milioane de lei din taxa turistica perceputa de la hoteluri in 2024. Piata hoteliera din Bucuresti este cea mai dezvoltata din tara, atat din punctul de vedere al infrastructurii, cat si al veniturilor incasate. In 2023, ultimul an pentru care exista date disponibile, operatorii hotelieri din toata tara au avut venituri de 8,3 miliarde lei, potrivit datelor Registrului Comertului. Raportat la aceasta cifra, hotelurile din Bucuresti incaseaza peste 13% din veniturile pietei la nivel national.

Constanta a adunat 3,5 milioane de lei din taxa turistica, in timp ce Brasovul a adunat doar 1,6 mil. lei. Hotelurile din Timisoara au platit, in total, 2,3 milioane lei si doar 1,4 mil. lei cele din Cluj-Napoca.

Taxa turistica ar trebui folosita pentru promovarea si atragerea de turisti in zona din care este ea colectata, problema intervine atunci cand aceasta promovare nu se face sau, daca se face, este insuficienta.

O astfel de taxa ar trebui colectata de organizatiile de management al destinatiei, astfel incat banii sa fie distribuiti la nivel local si national, insa exista doar cateva OMD local si niciunul national. Legea privind infiintarea OMD este in vigoare inca de acum cativa ani si presupune ca aceste organizatii sa fie instituite intr-un parteneriat public-privat care sa contribuie la cresterea destinatiilor turistice. Practic, OMD aduna in acelasi loc reprezentantii mediului privat si oamenii din sistemul public, care ar trebui sa lucreze impreuna la promovarea turistica a fiecarei zone in parte si a Romaniei per ansamblu.

Exista cateva astfel de organizatii, unele chiar colecteaza aceasta taxa turistica si fac promovari, nu exista o organizatie la nivel national, care ar trebui sa fie o colaborare intre mediul privat si minister. Fara astfel de organizatii, promovarea destinatiilor turistice locale si a Romaniei se face fragmentat, fara sa existe o unitate in mesajele transmise pentru atragerea turistilor straini.

In lipsa OMD, banii raman la primarii, care stiu sau nu sa foloseasca acesti bani pentru dezvoltarea turistica a oraselor.

Dintre orasele vizate de ZF pentru aceasta analiza, doar primariile din Timisoara si Brasov au mentionat clar proiectele de promovare finantate din bugetul colectat din taxa turistica.

Spre exemplu, banii colectati de primaria Timisoara de la hotelurile din oras merg la OMD Visit Timisoara, care a folosit bugetul strans anul trecut pentru a participa la sapte targuri internationale si la organizarea unor campanii de promovare.

Brasov a folosit banii pentru promovarea orasului si pentru finantarea Centrului de Informare Turistica.

Totusi, celelalte primarii fie nu au mentionat clar pentru ce au folosit acesti bani, fie au raspuns ca banii au intrat in bugetul general, fiind folositi pentru proiectele derulate de primarie, cum este cazul Clujului.

Operatorii din turism solicita an de an majorarea bugetului de promovare turistica al ministerului, fiind insuficient pentru a atrage un numar important de turisti straini. Cu toate acestea, primariile colecteaza acesti bani, iar o buna parte din ei sunt distribuiti in alta parte in lipsa OMD, care ar putea gestiona aceste bugete.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare