×

Accesează
contul existent

Opinii

Sonia Voinescu, D&B David si Baias: Utilizarea sistemelor de rating ale produselor intra in vizorul...

Sonia Voinescu, D&B David si Baias: Utilizarea sistemelor de rating ale produselor intra in vizorul autoritatilor de concurenta, deoarece influenteaza semnificativ alegerile consumatorilor. Perspectiva autoritatii franceze

04.03.2025, 12:29 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Sistemele de rating pentru produse si servicii de larg consum au devenit, la nivel global, un instrument care influenteaza alegerile consumatorilor si practicile comerciale, intrand de curand in vizorul autoritatilor de concurenta pentru potentiale riscuri concurentiale.

Desi, in Romania, aceste sisteme nu sunt deocamdata adoptate pe scara larga si nu sunt recunoscute in mod formal de cadrul legislativ, ele sunt deja o practica comuna, in special in sectorul comertului electronic si in industria bunurilor de larg consum (FMCG).

Investigatia Autoritatii de Concurenta din Franta si riscurile identificate

In februarie 2024, Autoritatea de Concurenta din Franta ("ACF" sau "Autoritatea") a declansat o investigatie din oficiu, in vederea examinarii problemelor concurentiale in sectorul sistemelor de rating [1] si ne asteptam ca si alte autoritati de concurenta europene sa isi aplece atentia asupra subiectului, pe masura ce aceste sisteme vor deveni tot mai raspandite.

In aprilie 2024, ACF a lansat o consultare publica [2] la care au participat mai multe parti interesate, inclusiv editorii/dezvoltatorii sistemelor de rating, companii ale caror produse sau servicii sunt supuse acestor sisteme de rating si alti actori relevanti din piata (asociatii de protectia consumatorului, organizatii non-guvernamentale). In urma investigatiei derulate, in data de 9 ianuarie 2025, Autoritatea a emis Opinia 25-A-01 privind sistemele de rating concepute pentru a informa consumatorii cu privire la caracteristicile de dezvoltare durabila ale produselor si serviciilor de consum [3] .

Pornind de la opinia emisa de ACF, acest articol analizeaza atat beneficiile adoptarii sistemelor de rating, cat si potentialele riscuri de concurenta. Astfel, s-au identificat riscuri concurentiale care pot aparea in etapa de dezvoltare a sistemelor de rating si riscuri in faza de implementare .

Riscurile concurentiale in etapa de dezvoltare a sistemelor de rating

Alegerea criteriilor de evaluare : Dezvoltarea unui sistem de rating presupune alegerea intr-un mod corect si transparent a criteriilor de evaluare si stabilirea unor ponderi care sa li se acorde. In caz contrar, rezultatele pot duce la avantaje neloiale sau pot induce in eroare consumatorul. Spre exemplu, in 2022, sistemul de etichetare Nutri-Score a fost eliminat de pe piata din Romania, prin decizia Autoritatii Nationale de Protectie a Consumatorului, din cauza modului in care sunt selectate si ponderate criteriile de evaluare. Intre timp, la nivelul ANPC, s-a publicat un proiect de hotarare prin care se va permite aderarea voluntara a comerciantilor la acest sistem de etichetare nutritionala. Dezvoltarea sistemelor de rating in comun de catre concurenti: ACF a semnalat ingrijorari cu privire la sistemele de rating create in comun de companii concurente, mai ales daca majoritatea produselor din aceeasi piata relevanta primesc ratinguri similare in mod nejustificat. Rezultatele ar trebui sa se bazeze pe elemente obiective, si nu pe o colaborare intre companiile care detin o cota semnificativa in piata. Companiile care dezvolta sisteme de rating trebuie sa fie extrem de atente la indicatorii folositi, astfel incat sa nu isi avantajeze propriile produse sau servicii in detrimentul produselor concurente.

Riscuri concurentiale in etapa de implementare a sistemelor de rating

Prin furnizarea de informatii simplificate cu privire la caracteristicile legate in special de durabilitate, sistemele de rating raspund anumitor asteptari ale consumatorilor si contribuie la stimularea concurentei pe pietele produselor sau serviciilor evaluate. Autoritatea de concurenta a identificat cateva potentiale riscuri care impiedica dezvoltarea unui mediu concurential normal, dupa cum urmeaza:

Riscul de abuz de pozitie dominanta prin refuzul accesului la baze de date esentiale : Problema accesului la bazele de date necesare dezvoltarii si implementarii unui sistem de rating ridica probleme potentiale din punct de vedere concurential. Refuzul unei companii care detine o pozitie dominanta de a oferi acces catre bazele de date pe care le administreaza ar putea fi considerat drept un abuz de pozitie dominanta, daca accesul la sursa respectiva de informatie este esential pentru desfasurarea activitatii dezvoltatorului de sisteme de rating. Riscul interferarii unor practici de concurenta neloiala : In urma consultarii publice derulate, producatorii s-au aratat ingrijorati de posibilitatea ca acordarea unui rating nefavorabil produselor ce contin substante pe care sistemul respectiv de rating le considera daunatoare sanatatii sau mediului, conform criteriilor pe baza carora sunt efectuate evaluarile, sa fie considerata practica de denigrare sanctionata de legislatia privind concurenta neloiala. In concret, in astfel de situatii, ar trebui analizat daca evaluarea realizata de dezvoltatorul sistemului de rating se bazeaza pe constatari obiective sau pe afirmatii netemeinice, menite sa discrediteze anumite produse/ servicii, fara o justificare obiectiva. Favorizarea anumitor intreprinderi, prin comunicarea selectiva a evaluarilor : O alta practica identificata de catre Autoritate consta in afisarea sau comunicarea rating-urilor doar pentru produse sau game de produse care obtin un rezultat favorabil. Aceste practici pot aparea atunci cand companiile care supun evaluarii mai multe produse/game de produse aleg sa afiseze doar rating-urile favorabil. In aceste conditii, este important ca algoritmii utilizati de serviciile de rating sa nu permita coordonarea intre potentiali concurenti in vederea eliminarii afisarii rating-ului unor produse care au rezultate slabe. Impunerea unui sistem de rating partenerilor comerciali : Impunerea sistemelor de rating partenerilor comerciali poate, in anumite cazuri, sa ridice probleme concurentiale, in special daca solicitantul detine o pozitie dominanta pe piata in cauza. Acesta ar putea fi cazul in care operatorul dominant pe piata solicita furnizorilor sai utilizarea unui sistem de rating care nu indeplineste standardele necesare pentru a facilita o concurenta efectiva, din cauza lipsei de transparenta sau a metodei de evaluare. Riscurile sunt mai ridicate in sectoarele in care exista un numar mare de sisteme de rating, cum ar fi cel al comercializarii de produse DIY, unde majoritatea retailerilor isi dezvolta propriile sisteme de rating aplicabile partenerilor comerciali. Intr-un astfel de context, furnizorii vor fi obligati sa isi evalueze produsele in conformitate cu mai multe sisteme de rating, suportand costuri foarte ridicate pentru utilizarea lor.

Tinand cont de riscurile prezentate mai sus, ne asteptam ca si alte autoritati de concurenta europene sa isi redirectioneze atentia asupra subiectului si recomandam tuturor companiilor care dezvolta sau aplica sisteme de rating sa urmareasca in mod constant evolutiile in domeniu.

[1] A se vedea: https://www.autoritedelaconcurrence.fr/en/press-release/autorite-starts-inquiries-ex-officio-product-rating-systems-sector

[2] A se vedea: https://www.autoritedelaconcurrence.fr/en/press-release/rating-systems-autorite-launches-public-consultation-until-15-may-part-preparation

[3] A se vedea: https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2025-01/25a01_0.pdf

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare