×

Accesează
contul existent

Comunicare

Internet cu fata umana

Internet cu fata umana

In 1984, pe 5 aprilie, centrele teritoriale de calcul din Bucuresti, Cluj si Bacau erau conectate si intre computerele lor incepeau sa circule date. Reteaua prin care s-au transmis fisiere si s-a vorbit se numea RENAC/RENOD, fiind creata in cadrul experimentului Unirea, dupa principiile proiectului ARPANET al Pentagonului din anii '60. Romania era prima tara din Consiliul de Ajutor Reciproc, initiat de URSS, care avea o retea nationala de calculatoare.

Abia in 1992 se realiza prima legatura cu strainatatea, cu Universitatea din Viena prin protocolul TCP/IP, folosind o legatura telefonica Romtelecom, cu o viteza de 9,6Kbp/s.

Dupa un an, domeniul .ro era inregistrat pe serverele de Internet si pe 16 aprilie Romania avea conectivitate deplina la Internet. Legaturile la Internet se gaseau doar in institutii publice, primele calculatoare accesibile pentru oamenii obisnuiti fiind instalate incepand cu 1993 in 350 de licee din Romania printr-un program desfasurat de fundatia Soros. Conectarea la internet prin dial-up, cu sunetul specific pe care si-l amintesc cei care asteptau ca legatura telefonica sa transfere date in computerul personal, a accelerat procesul prin care reteaua devenea accesibila pentru romani in cea de-a doua jumatate a anilor '90.

Cele mai importante legaturi din retea ale Romaniei cu vestul Europei sunt prin Frankfurt (DE-CIS), Amsterdam (AMS-IX), Londra (LINX), Viena (VIX) si Budapesta (BIX).

Internetul a schimbat raporturile dintre romani si presa, oferind nu doar posibilitatea de a pastra legatura directa intre familiile despartite in tari diferite din Europa si din lume, dar aducand la indemana si interactiunea cu producatorii de stiri si reactiile imediate la informatiile puse in circulatie.

Potrivit datelor publicate la inceputul anului 2018 de We Are Social, 13,74 de milioane persoane, din populatia de 19,63 de milioane, sunt utilizatori de internet. Dintre acestia, nu mai putin de 10 milioane sunt utilizatori ai retelelor sociale, ceea ce inseamna 51 la suta dintre romani, iar presa reda tot mai aproape chipurile in care ei simt ca ar trebui sa le fie livrata informatia.

Articole asemanatoare