Reprezentantii Centrului National al Dansului Bucuresti (CNDB) reclama faptul ca au primit de sapte ori mai putini bani decat au solicitat Ministerului Culturii si ca institutia, unica in Europa de est, se afla in imposibilitatea de a-si continua activitatea, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.
Subventia alocata Centrului National al Dansului Bucuresti (CNDB) in 2018 pentru implementarea programului sau minimal a fost de sapte ori mai mica decat cea estimata de institutie in planul de management si comparabila cu bugetul unei singure productii de la un teatru national - 176.000 de lei (sub 38.000 euro), arata un comunicat al reprezentantilor institutiei subordonate Ministerului Culturii si Identitatii Nationale (MCIN).
"Intre 21 februarie si 21 septembrie 2018, institutia a trimis cinci solicitari de suplimentare a bugetului la Ministerul Culturii si Identitatii Nationale (MCIN), in subordinea caruia se afla. Pe 25 septembrie, CNDB a trimis o adresa catre primul-ministru Viorica Dancila. Toate, fara exceptie, au ramas fara un raspuns din partea MCIN, care e responsabil de finantarea singurei institutii publice de dans contemporan din Europa de Est. O situatie echivalenta pentru pozitia exceptionala a CNDB ar fi existenta unui singur teatru, cinematograf, muzeu sau filarmonica in Romania. CNDB se afla acum in imposibilitatea de a-si implementa programul minimal, care prevede difuzarea si productia de creatii coregrafice si sustinerea proiectelor noi, dupa ce, in primavara acestui an, institutia a fost deja nevoita sa anuleze o serie de spectacole", se arata in comunicat.
Dansatorii spun ca astfel se continua situatia precara din 2017, cand suplimentarea de buget primita de CNDB dupa o serie similara de solicitari a venit prea tarziu pentru unele proiecte. Institutia a fost obligata atunci sa anuleze prima editie a Bienalei Regionale de Coregrafie, organizarea Caravanei CND Paris in mai multe orase din tara si alte proiecte importante si programate.
"Planul Marshall pentru dansul contemporan propus de mine in 2014 arata un fapt ce este in totala opozitie cu situatia actuala. Acest plan arata necesitatea unei investitii egale cu cea pentru teatru sau cea pentru muzica. Pentru ca este un domeniu inca nou in Romania, pentru ca nu poate fi aruncat in economia sau logica sponsorizarii sau finantarilor nerambursabile doar pentru ca nu are reprezentare numerica. Dimpotriva, inseamna o investitie strategica in domeniul culturii, pentru ca CNDB a dovedit ca are valori care circula si sunt apreciate international (mai putin in Romania). Domeniul dansului contemporan nu are numarul institutiilor teatrale-dramatice - CNDB este singura institutie careia ii revin multiplele sarcini de a regenera istoria, de a pune bazele unui sistem de formare profesionala, de a genera spectacole de actualitate, de a forma un public, de a se conecta coerent si reprezentativ la scenele internationale, de a asigura un sistem de productie si difuzare. Cu alte cuvinte, de a construi ceea ce teatrele dramatice folosesc de peste 100 de ani cu eficienta simbolica deja capitalizata si nu se ingrijesc nici de sistem de formare, nici de critica sau istorie. In plus, dansul contemporan, de la artisti la productia propriu-zisa, este mai ieftin. In consecinta, merita investitia", spune Vava Stefanescu, managerul CNDB.
"Ne pierdem credibilitatea in fata partenerilor internationali - retele si organizatii ca Aerowaves, Dance Roads, IETM, EEPAP etc. - si se perpetueaza astfel reputatia unei institutii impotente si insignifiante. In aceste conditii precare, misiunea principala a CNDB nu poate fi indeplinita: publicul pe care l-am construit in ultimii ani de la nivel de grup la nivelul unei comunitati de cateva mii de oameni nu poate fi fidelizat, cu atat mai putin extins. Solutia elementara pentru aceasta situatie este echivalarea bugetului unui teatru national cu singurul «teatru» national de dans contemporan din Romania. In medie, cei 290 de artisti angrenati intr-un an in activitatea CNDB, cu tot cu productia spectacolelor lor, echivaleaza cu costurile de productie pentru un singur spectacol de la un teatru national, fara ca Centrul sa detina mijloacele de infrastructura si personal pe care le asigura un teatru national pentru artistii sai", mai spune managerul institutiei.
"Este dezolant, cand lucrezi de 25 de ani la constructia unui domeniu si a unei structuri, sa traiesti zi de zi cu sperante din ce in ce mai putine, invers proportionale cu studiile, analizele, strategiile gandite si lucrate in toti acesti ani. In toti acesti ani, angajatii CNDB si artistii asociati au sprijinit bunul mers al institutiei prin eforturi personale semnificative, de la cele financiare la cele de timp investit. Cata vreme ministerul nu isi asuma ce isi asuma responsabil CNDB in numele unui intreg domeniu, pentru a crea perspective durabile, unui important segment al culturii nationale romanesti i se refuza dreptul de a exista in aceasta cultura", se arata in comunicat.
CNDB semnaleaza incapacitatea sa de a implementa proiecte nationale si internationale in anul in care se sarbatoreste Centenarul Marii Uniri: "In 2017 si 2018, CNDB a primit trei solicitari din partea Ministerului Culturii si Identitatii Nationale prin care se sublinia ca proiectele de aniversare a Centenarului transmise de institutiile de cultura din subordinea sa nu aveau sa fie finantate de catre bugetul Departamentului Centenar, ci din bugetul institutiei care trimite propunerea".