×

Cultura si divertisment

Albinele pot detecta cancerul pulmonar

27.06.2024, 17:26 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Cercetari recente au dezvaluit ca albinele ar putea avea capacitatea extraordinara de a detecta cancerul pulmonar folosindu-se de simtul lor acut al mirosului, scrie Smithsonian Magazine. Aceasta descoperire, publicata in jurnalul Biosensors and Bioelectronics, sugereaza potentialul albinelor de a servi drept unelte de diagnosticare eficiente din punct de vedere al costurilor in practicile medicale, in special pentru identificarea cancerului pulmonar.

De-a lungul timpului, animalele au demonstrat capacitatea de a detecta boli prin simturile lor olfactive. De exemplu, cainii de alerta pentru diabet pot simti variatiile nivelului de zahar din sangele stapanilor lor, iar furnicile pot fi antrenate sa detecteze cancerul in urina umana. Totodata, cainii au fost instruiti sa detecteze cancerul din mostre de saliva. Cu toate acestea, albinele ar putea oferi o alternativa unica si usor de intretinut fata de aceste metode existente.

In studiu, cercetatorii de la Universitatea din Michigan au efectuat experimente in care au imobilizat albinele folosind ceara si harnasamente din plastic imprimate 3D si au atasat electrozi pe creierele acestora, in special in zonele responsabile cu procesarea mirosurilor. Ei au expus antenele albinelor la diferite amestecuri aerosolizate: unul care imita compusii gasiti in respiratia pacientilor cu cancer pulmonar si altul care reprezenta respiratia sanatoasa.

Creierele albinelor au generat semnale electrice distincte in raspuns la aceste mirosuri. Prin analizarea acestor semnale, cercetatorii au putut diferentia intre cele doua tipuri de respiratie artificiala cu o precizie de cel putin 93%. In mod remarcabil, albinele au putut detecta aceste diferente chiar si la concentratii chimice extrem de scazute.

In plus, studiul a demonstrat ca albinele pot distinge intre doua tipuri de cancer pulmonar - cancer pulmonar cu celule mici si cancer pulmonar fara celule mici - evidentiind capacitatea lor de a identifica chiar si tipuri specifice de cancer. Acest lucru subliniaza sensibilitatea albinelor la modificarile subtile din compozitiile chimice, care depaseste capacitatile actuale ale senzorilor creati artificial.

Echipa de cercetare intentioneaza sa isi extinda experimentele la mostre reale de respiratie de la pacienti cu cancer pentru a-si valida in continuare descoperirile. Daca va fi cu succes, albinele ar putea deveni o resursa valoroasa in diagnosticarea timpurie a cancerului pulmonar, ceea ce este crucial avand in vedere ca detectarea precoce imbunatateste semnificativ rata de supravietuire a pacientilor.

In prezent, desi se dezvolta dispozitive electronice care sa "miroase" diferenta intre compusii chimici, echipa afirma ca acestea nu se potrivesc inca cu precizia sistemelor biologice naturale, precum simtul mirosului albinelor. Aceasta cercetare subliniaza potentialul utilizarii sistemelor biologice in diagnosticarea medicala, deschizand calea pentru solutii inovatoare, inspirate de natura, pentru provocarile complexe de sanatate.

Legal disclaimer:

Articole asemanatoare