27.12.2024, 11:06 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
Prima modificare vizeaza plafonul de scutire aplicat IMM-urilor, care va fi de cel mult 85.000 de euro la nivelul tuturor statelor membre UE. Aceasta inseamna ca IMM-urile cu o cifra de afaceri anuala sub aceasta valoare pot comercializa bunuri si servicii fara a percepe TVA, reducand astfel obligatiile lor de conformitate si costurile pentru consumatorul final. In acelasi timp, IMM-urile care aplica regimul de scutire nu vor avea drept de deducere a TVA aferenta achizitiilor realizate, potrivit unei analize EY Romania.
Statele membre vor avea libertatea de a introduce orice plafon sub maximul mentionat mai sus, dar si de a stabili plafoane dedicate pentru diverse sectoare de activitate.
Regimul de scutire pentru IMM-uri este deja aplicabil in Romania pentru societatile cu sediul activitatii economice in Romania, a caror cifra de afaceri nu depaseste 88.500 de euro (sau 300.000 lei).
O schimbare majora este extinderea acestui regim transfrontalier, respectiv IMM-urile cu sediul intr-un stat membru al UE pot aplica scutirea de TVA in alt stat membru, daca:
ᅡ Cifra lor totala de afaceri la nivel UE nu depaseste 100.000 de euro. Cu alte cuvinte, se iau in calcul atat tranzactiile realizate in statul membru in care sunt stabilite, cat si in orice alt stat membru al UE;
ᅡ Valoarea operatiunilor in statul membru in care se doreste aplicarea regimului se incadreaza in plafonul de scutire implementat de acel stat.
Aplicarea regimului de scutire transfrontalier depinde, deci, de mai multe elemente: daca statul membru in care se realizeaza tranzactiile a implementat acest regim, plafonul de scutire aplicat si valoarea totala a tuturor tranzactiilor realizate de IMM respectiv. Noua schema de scutire nu va putea fi aplicata, insa, de IMM-urile stabilite in afara UE.
Prin noile reguli se urmareste simplificarea conformarii si reducerea costurilor aferente, dar si incurajarea tranzactiilor in interiorul UE, pe baza:
ᅡ Inregistrarii unice - IMM-urile se vor inregistra pentru aplicarea schemei doar in statul membru in care sunt stabilite, care va acorda un cod de identificare unic (prefix "EX") ce va fi folosit in toate statele membre in care IMM-urile beneficiaza de scutire;
ᅡ Raportarii unice - deconturile de TVA periodice sunt inlocuite de o singura raportare trimestriala, care include informatii privind tranzactiile realizate de IMM in toate statele membre ale UE;
ᅡ Simplificarii procesului de facturare, avand in vedere emiterea facturilor pe baza codului unic de inregistrare;
ᅡ Standardizarii plafoanelor de scutire de TVA si permiterea scutirii transfrontaliere, aceste noi reguli urmaresc sa: creeze un mediu mai echitabil pentru IMM-urile care opereaza in cadrul UE; sa elimine dezavantajele competitive intampinate de IMM-urile care opereaza transfrontalier, deoarece nu vor mai fi obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in fiecare stat membru unde desfasoara activitati (daca indeplinesc conditiile impuse); sa reduca povara administrativa si costurile de conformare, promovand astfel un mediu favorabil cresterii si extinderii IMM-urilor pe noi piete.
Totusi, noua schema este optionala atat pentru statele membre (care o pot implementa sau nu), cat si pentru operatorii economici. Cu toate acestea, daca un stat membru alege sa implementeze schema, trebuie sa extinda beneficiile si la nivelul IMM-urilor nerezidente care opereaza pe teritoriul sau.
Dincolo de obiectivele urmarite de legiuitorul european, pentru IMM-uri apar o serie de provocari practice:
ᅡ Disparitati competitive: IMM-urile din statele care implementeaza schema vor beneficia de preturi mai mici datorita scutirii de TVA, ceea ce poate dezavantaja IMM-urile din statele care nu aplica schema
ᅡ Complexitatea comertului transfrontalier: societatile pot intampina sarcini suplimentare de conformitate atunci cand opereaza in state care nu adopta schema sau daca depasesc pragurile locale
ᅡ Sarcina administrativa: companiile ar putea fi nevoite sa navigheze prin cerinte diferite de raportare in functie de reglementarile fiecarui stat pentru a verifica daca si in ce conditii statul respectiv a implementat noua schema
ᅡ Costul cu TVA: aplicarea schemei implica pierderea dreptului de a deduce TVA-ul pentru achizitiile destinate operatiunilor scutite, crescand astfel costul fiscal.
Conform informatiilor publice, legislatia din Romania este in curs de elaborare iar, dupa adoptarea acesteia, administratia fiscala isi va actualiza informatiile despre noile reguli privind TVA.
Ramane, astfel, sa vedem cum se vor modifica regulile aplicabile IMM-urilor, ce plafoane vor fi avute in vedere si care va fi procesul practic pentru aplicarea scutirii de TVA si raportare, dar si eventualele reguli tranzitorii, avand in vedere ca plafonul national depaseste in prezent plafonul maxim impus la nivel european.
Daca societatile din afara UE vor avea in continuare obligatii de inregistrare, raportare si plata a TVA in Romania indiferent de plafon (in functie de operatiunile realizate), societatile din UE vor fi echivalate cu cele romanesti. Putem asista la o reducere a volumului inregistrarilor si raportarilor TVA pentru societatile mici si mijlocii ale caror operatiuni sunt inferioare plafonului din tara noastra si care genereaza o cifra de afaceri totala mai mica decat 100.000 de euro.
La randul lor, pentru a beneficia de noua schema, IMM-urile romanesti cu o cifra de afaceri totala mai mica decat 100.000 euro se vor raporta atat la plafonul aplicabil in Romania, cat si la cel din statele unde au operatiuni.
Revizuirea schemei de scutire pentru IMM-uri din ianuarie 2025 marcheaza o schimbare semnificativa in modul cum intreprinderile mici pot opera pe piata europeana, creand un context favorabil comertului in interiorul UE. Totusi, este important sa subliniem ca vorbim de o uniformizare partiala, tinand cont ca noile reguli implica particularitati ce trebuie avute in vedere in fiecare stat membru.
Pe langa oportunitatea asociata acestei scheme, nu putem ignora complexitatea adusa business-ului legata de urmarirea conditiilor aplicabile, cu precadere pentru monitorizarea tranzactiilor si valorii acestora in fiecare stat membru. Avand in vedere si costul cu TVA (ne)deductibila asociat, urmarim cu interes modul cum IMM-urile vor balansa aceste provocari cu obligatiile ce deriva din regimului standard de TVA.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
27.12.2024, 21:56