05.02.2025, 07:04 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
Calin Georgescu, un candidat aproape necunoscut care era cotat cu mai putin de 1% in sondaje cu patru saptamani inainte de alegeri, a reusit sa obtina 23% din voturi (peste 2 milioane) in noiembrie 2024, facand campanie aproape exclusiv pe TikTok. Ascensiunea sa fulminanta s-a bazat pe o operatiune sofisticata de manipulare a platformei, arata raportul francez intitulat "Manipularea algoritmilor si instrumentalizarea influencerilor".
Operatiunea a avut doua componente principale. Prima a implicat activarea coordonata a mii de conturi TikTok pentru a creste artificial vizibilitatea candidatului. Efectul a fost spectaculos: contul lui Georgescu si-a triplat numarul de abonati intre 10 si 24 noiembrie, iar hashtagul asociat numelui sau a acumulat peste 73,2 milioane de vizualizari in doar sapte zile.
A doua componenta a vizat recrutarea si plata mascata a influencerilor. Peste 100 de creatori de continut cu audienta totala de 8 milioane de urmaritori au fost platiti sa posteze mesaje aparent neutre despre alegeri. Un singur utilizator, identificat sub pseudonimul BOGPR, a directionat donatii de 381.000 de dolari catre influencerii care il promovau pe candidat.
"Serviciul Roman de Informatii semnaleaza ca unii dintre influencerii recrutati pentru promovarea candidaturii lui Calin GEORGESCU ar fi fost contactati prin e-mail prin intermediul agentiei de
comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip. Pe 6 si 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat doua anchete succesive care aratau ca firma sud-africana FA Agency era o societate paravan administrata de filiala poloneza a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firma specializata in servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune in aplicare strategii de influenta pe retelele de socializare, inclusiv pe TikTok, care ar face parte dintr- o "constelatie de firme" care au legatura cu o agentie de publicitate ucraineana care se numeste Zlodei", se arata in raport.
Zlodei este condusa de Dmitriy Makarov, un antreprenor ucrainean in varsta de 32 de ani, care administreaza si un site de jocuri de noroc impreuna cu directorul comercial Oleksandr Dovjenko. Compania a mai fost investigata in 2020 pentru crearea de cazinouri online ilegale si spalare de bani.
Romania devine astfel a treia tara europeana, dupa Georgia si Moldova, care a fost tinta unor manipulari masive ale procesului electoral la sfarsitul anului 2024.
TikTok, o retea sociala cu aproape 9 milioane de utilizatori in Romania, a jucat un rol central in aceasta operatiune din cauza algoritmului sau de recomandare care poate fi usor manipulat.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.