×

Business international

Aeroporturi si trenuri: cum vrea Ungaria sa devina poarta Chinei catre UE, iar Polonia sa se...

Aeroporturi si trenuri: cum vrea Ungaria sa devina poarta Chinei catre UE, iar Polonia sa se transforme intr-un megalopolis urias in care din capitala se poate ajunge in 100 de minute in orice oras mare

02.07.2024, 22:22 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Ezhou Huahu este primul aeroport al Chinei dedicat transportului international de marfuri. A devenit operational in iulie 2022 si deja in iunie anul aceasta avea o legatura aeriana directa cu aeroportul Budapestei. Zborurile aduc in Ungaria mai ales colete si produse achizitionate de pe platformele de comert electronic chinezesti. Aeroportul se afla in apropiere de Wuhan, centrul economic si comercial al Chinei centrale.

Dar aeroportul din Budapesta, recent adus sub controlul guvernului maghiar, este punctul terminus pentru zboruri din alte sapte orase-capitale economice chineze: Ningpo, Beijing, Chongqing, Shanghai, Shenzhen, Xi'an si Guangzhou. Unul din scopurile principale ale acestor legaturi este dublarea la 400.000, fata de 2019, a numarului de pasageri chinezi care vin in Ungaria. Insa pe aceste rute ajung in Ungaria si marfuri chinezesti destinate clientilor europeni. Guvernul de la Budapesta vrea ca tara est-europeana sa devina poarta comerciala a Chinei catre UE si reuseste.

Iar un rol central in aceasta strategie il joaca Aeroportul International Budapesta Liszt Ferenc, la care statul ungar are o participatie de 80%, cumparata anul acesta de la un investitor strain cu 2,5 miliarde euro. Celalalt actionar, cu 20%, si partener al guvernului ungar in aceasta afacere, este gigantul francez VINCI. In prezent, de pe Liszt Ferenc se poate ajunge cu avionul pana in Noua Zeelanda si Australia. Tot un aeroport, dar mult mai mare si care urmeaza sa fie construit, sta in centrul unei strategii de dezvoltare nationala din Polonia. Proiectul este atat de mare, cu mize atat de importante, incat este problematic politic. Este vorba despre construirea langa capitala Varsovia a unui megaaeroport care va fi piesa centrala a hubului de Transport Solidaritatea (CPK). Conceptul a fost prezentat anul trecut de fostul guvern PiS, dar a fost criticat de opozitia de atunci ca fiind nerealist si costisitor.

Opozitia este acum la putere si actualul premier Donald Tusk a spus ca proiectul merge mai departe. Insa cu alte prioritati. Proiectul presupune, pe langa construirea aeroportului urias, imbunatatirea legaturilor de infrastructura intre acesta, capitala si marile orase ale Poloniei. Guvernul nou vrea sa puna accent mai mare pe dezvoltarea infrastructurii feroviare, rutiere si aeriene regionale pentru a face din Polonia "un mare megalopolis", noteaza Notes From Poland.

Tusk a renuntat la atitudinea critica in privinta CPK la presiunile sustinatorilor proiectului din propria coalitie politica si dupa ce un grup de lideri din afaceri i-au cerut premierului sa nu-l abandoneze deoarece acesta "va deveni o mare forta motoare pentru economia poloneza". Asteptarile noului guvern sunt, totusi, mai mici. Executivul anterior aprecia ca prin noul aeroport, construit intre Varsovia si Lodz, vor trece anual 100 de milioane de pasageri. Tusk crede ca o tinta mai realista este de 34 de milioane de pasageri. Pentru el, partea proiectului de interconectare a oraselor poloneze este mai interesanta.

Premierul a iesit in fata cu obiectivul de a face posibil ca din Vrasovia si pana in marile orase ale tarii sa se poata calatori cu trenul in 100 de minute sau chiar mai putin. Astfel, in mijlocul proiectului va sta Varsovia, ca hub feroviar, nu noul aeroport. Asemenea timpi de calatorie nu pot fi obtinuti decat cu trenuri de mare viteza si cu lucrari costisitoare, cum ar fi saparea unui tunel pe sub centrul orasului Lodz (cu o lungime de 4 km si un diametru de 14 m, tunelul feroviar de 21,5 milioane euro ar fi cel mai mare din Polonia).

Insa o distanta de aproape 300 de kilometri cum este cea dintre Varsovia si Wroclaw va putea fi strabatuta cu trenul in 102 minute. In Romania, pe o distanta asemanatoare, cum este cea dintre Bucuresti Nord si Sibiu, trenul face cel mai putin 320 de minute (5 ore si 20 de minute). Echipa guvernamentala responsabila pentru proiectul CPK estimeaza costurile pentru elementele aeriene si feroviare la 30,4 miliarde euro, potrivit Notes from Poland. Fata de versiunea PiS a proiectului, cea curenta prevede protejarea aeroporturilor locale de gravitatia economica mai mare a mega-aeroportului CPK. Aerogara principala a Varsoviei, Chopin, care ar fi fost inchisa dupa construirea CPK, urmeaza acum sa fie extinsa si modernizata "urgent". La fel se va intampla si cu celalalt aeroport al capitalei, Modlin, pentru a deveni un centru popular pentru liniile aeriene low-cost. Acesta va fi conectat mai bine, feroviar si rutier, cu centrul Varsoviei. Aceste lucruri sunt necesare deoarece, dupa cum a estimat Tusk, uriasul aeroport CPK va fi gata abia in 2032. Doar dupa aceea va fi decisa soarta Chopin. Premierul a sugerat ca acesta va putea fi folosit ca aeroport pentru drone. Presedintele Andrzej Duda, fost membru al PiS, a declarat ca blocarea investitiilor in aeroportul CPK poate fi considerat un act de tradare si si-a intemeiat propriul Consiliu pentru Proiecte Strategice de Dezvoltare pentru a se asigura ca mega-proiectul din viziunea PiS va vedea lumina zilei.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare