11.03.2025, 11:32 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Intr-un mediu de afaceri marcat de schimbari rapide, riscuri emergente si evolutia constanta a asteptarilor consumatorilor, modelele traditionale in materie de asigurari sunt presate sa se reinventeze, iar cererea pentru solutii de asigurare complete, accesibile si adecvate este mai mare ca niciodata. In acest context, asigurarile integrate - direct incorporate in procesul de achizitie a produselor si serviciilor - par sa fi schimbat paradigma, oferind protectie la indemana, exact la momentul si in locul in care consumatorii au nevoie de ea. Dar reusesc ele cu adevarat sa echilibreze convenabilitatea cu acoperirea cuprinzatoare? Si, privind in perspectiva, ar putea reglementari precum Directiva privind distributia in asigurari (" IDD ") sa fie cheia pentru valorificarea intregului potential al solutiei?
Ascensiunea asigurarilor integrateIn mod traditional, politele de asigurare sunt distribuite prin brokeri, agenti sau prin vanzari directe. Asigurarile integrate schimba insa acest model prin integrarea acoperirii direct la punctul de vanzare , eliminand astfel barierele traditionale, precum birocratia si necesitatea unor decizii de cumparare separate. In loc sa fie nevoiti sa caute in mod activ o asigurare, consumatorii o regasesc "natural" - atunci cand rezerva un zbor, inchiriaza o masina sau cumpara un dispozitiv electronic cu asigurare integrata.
Aceasta integrare fluida nu doar ca imbunatateste experienta clientilor, ci si extinde aria de raspandire a asigurarilor, care ajung astfel la persoane care nu ar fi luat in calcul incheierea unor polite separate. Cu toate acestea, adoptarea rapida a asigurarilor integrate poate ridica probleme privind conformitatea cu reglementarile in materie de asigurari si protectia consumatorilor, ceea ce face esentiala gasirea unui echilibru intre inovare si control.
Aspecte de reglementareAsigurarile integrate trebuie sa opereze in limitele cadrului de reglementare care guverneaza sectorul asigurarilor. La nivelul Uniunii Europene, IDD reprezinta o reglementare esentiala care modeleaza implementarea acestor tipuri de asigurari si stabileste standardele pentru distributia produselor de asigurare:
Asigurarea transparentei si a distributiei echitabileIDD se aplica tuturor entitatilor implicate in distributia de asigurari , inclusiv actorilor netraditionali care intra pe piata asigurarilor integrate. Directiva impune transparenta, tratamentul echitabil al clientilor si informarea adecvata cu privire la produsele de asigurare.
Asadar, provocarea consta in gasirea echilibrului corect intre asigurarea transparentei si mentinerea unei experiente fluide si prietenoase pentru utilizatori. Ofertele de asigurari integrate trebuie sa respecte cerintele stabilite de IDD privind informatiile precontractuale, evaluarea caracterului adecvat al produsului si politicile privind conflictele de interese, imbunatatind in acelasi timp experienta consumatorului. Astfel, este esential ca informatiile sa fie prezentate in mod clar si concis, garantand informarea corecta a clientilor, fara a compromite simplitatea experientei integrate.
AutorizareaIDD introduce cerinte de competenta profesionala pentru cei care distribuie produse de asigurare. Companiile care nu desfasoara activitati de asigurare si care integreaza asigurari in serviciile lor trebuie fie sa obtina o licenta de intermediar, fie sa colaboreze cu asiguratori autorizati pentru a asigura respectarea normelor in materie, iar acest lucru poate genera provocari operationale, in special pentru platformele digitale care sunt obisnuite cu medii de reglementare mai flexibile.
O perspectiva practica: calea catre o platforma digitalaPentru a ilustra complexitatea reglementarilor in materie de asigurari integrate, sa analizam cazul unei noi platforme digitale care doreste sa integreze politele de asigurare in oferta sa de baza. Daca aceasta platforma intentioneaza sa se angajeze in activitati precum consultanta privind contractele de asigurare, asistenta in gestionarea politelor sau furnizarea de informatii legate de asigurari adaptate preferintelor clientilor, va trebui sa se adapteze cadrului strict de reglementare din domeniul distributiei de asigurari. Potrivit legislatiei din Romania, care transpune prevederile IDD, distributia de asigurari este permisa numai prin intermediari autorizati, care se impart in trei categorii principale:
intermediari principali - include companiile de brokeraj autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si bancile si companiile de investitii care pot functiona ca distribuitori de asigurari; intermediari secundari -include agentii si asistentii, care distribuie asigurari sub responsabilitatea si raspunderea unui intermediar principal sau a unei companii de asigurari; si intermediari de asigurari auxiliare - entitatile din aceasta categorie sunt scutite de inregistrare sau autorizare (pe baza asa-numitei "exceptii privind contractele complementare" sau "connected contracts exemption " ), deoarece activitatea lor de distributie se limiteaza la asigurari complementare unui bun sau serviciu si care indeplinesc anumite praguri de prima reduse.Astfel, pentru o companie fintech care intentioneaza sa integreze componenta de asigurari, abordarea in materie de reglementare va depinde de obiectivele sale strategice si de flexibilitatea dorita . Pentru a oferi o gama larga de produse de asigurare, compania va trebui sa parcurga un proces de autorizare, care poate dura intre sase si noua luni. Pe de alta parte, calea mai simpla a distributiei de asigurari fara autorizatie limiteaza capacitatea companiei de a selecta numarul de brokeri si asiguratori cu care se poate asocia, precum si politele pe care le poate distribui.
Dezvaluirea potentialului de crestere prin asigurari integrateReglementarile UE ofera o cale rapida prin care companiile care nu desfasoara activitati in domeniul asigurarilor pot include in oferta asigurari integrate, fara a fi constranse sa treaca prin intreg procesul de autorizare. In temeiul exceptiei privind contractele complementare, entitatile care vand asigurari complementare cu risc scazut (cum ar fi protectia impotriva anularii zborurilor pentru agentiile de turism sau asigurarea dispozitivelor pentru comerciantii cu amanuntul de produse electronice) pot functiona fara inregistrare sau cerinte complexe de reglementare, oferind in acelasi timp un produs robust, ce respecta pe deplin normele legale . Aceasta abordare nu numai ca sporeste increderea si loialitatea clientilor, dar creeaza, de asemenea, noi fluxuri de venituri, cu cheltuieli de reglementare minime, facand din asigurarile integrate un instrument puternic pentru dezvoltare.
Depasirea granitelorSistemul de pasaportare al UE permite companiilor sa isi lanseze produsele de asigurari integrate intr-o singura tara si sa se extinda pe toate pietele europene fara licente suplimentare. Aceasta scurtatura legislativa simplifica dezvoltarea transfrontaliera, permitand companiilor sa se extinda mai rapid, sa reduca costurile legate de asigurarea conformitatii cu legile aplicabile si sa standardizeze ofertele de asigurari.
Prin abordarea strategica a asigurarii integrate, entitatile isi pot imbunatati ofertele, pot castiga increderea clientilor si pot debloca noi surse de venit. Cheia succesului consta in selectarea partenerilor potriviti, asigurarea conformitatii si valorificarea tehnologiei pentru a crea o experienta simpla si eficienta. Cu o planificare atenta, provocarile reglementative pot fi transformate in oportunitati, iar companiile care adopta astfel de modele se pot pozitiona ca lideri intr-un sector in expansiune rapida.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
12.03.2025, 11:28