15.01.2025, 08:30 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
¬ Romania continua sa sufere din cauza unei administratii fragmentate, cu zeci de agentii si institutii subordonate fiecarui minister ¬ Liderii politici discuta solutii pentru comasarea entitatilor, dar pana atunci costurile continua sa creasca ¬ Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Dezvoltarii si Ministerul Muncii sunt si ele pe lista celor opereaza prin retele complicate de agentii si institutii, fiecare cu bugete si obiective separate.
Structura administrativa din Romania este un exemplu clasic de suprareglementare si birocratie sufocanta. Ministerele, care ar trebui sa fie motorul principal al guvernarii eficiente, sunt insotite de o retea stufoasa de agentii, regii si institutii subordonate, fiecare cu buget si personal separat.
Aceasta fragmentare nu doar ca scade eficienta, dar ingreuneaza si activitatea administratiei locale, care este incurcata adesea de lipsa de coordonare si de dublarea atributiilor. De la inceputul anului, liderii coalitiei de guvernare PSD-PNL-UDMR analizeaza mai multe scenarii care vizeaza comasarea si desfiintarea unor institutii bugetare, cu scopul de a gasi solutii urgente pentru reducerea costurilor, insa pana atunci structura administrativa este fragmentata in zeci de agentii, regii si institutii subordonate.
In a doua parte a analizei structurii administratiei a ZF am luat in calcul patru ministere: Ministerul Mediului, Ministerul Muncii, Ministerul Economiei si Ministerul Dezvoltarii.
Ministerul Mediului are subordonate 9 structuri diferite, precum Garda Nationala de Mediu, Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate sau Administratia Nationala "Apele Romane". Desi toate sunt teoretic necesare, gestionarea separata a fiecarei entitati genereaza suprapuneri si confuzie in implementarea politicilor.
Aceasta abordare centralizata, dar extrem de fragmentata, sufoca administratiile locale, care sunt adesea nevoite sa faca fata cerintelor multiple si contradictorii venite de la aceste structuri. De exemplu, un proiect local de mediu trebuie sa treaca prin filtrele mai multor agentii - de la Garda Nationala de Mediu, pana la Administratia Fondului pentru Mediu - ceea ce duce la intarzieri si la cresterea costurilor administrative.
De altfel, la Ministerul Mediului deja au inceput schimbarile. La inceput de 2025, ministrul finantelor, Tanczos Barna, a spus ca au fost incepute deja demersurile pentru comasare la Ministerul Mediului, unde Agentia Nationala pentru Protectia Mediului va fi comasata cu agentia responsabila pentru ariile protejate.
Intr-un interviu pentru televiziunea publica, ministrul finantelor a spus ca se vor face in schimb evaluari si analize pentru comasarea institutiilor publice, fara sa fie vorba de concedierea in masa a bugetarilor.
Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei are noua autoritati, agentii sau institutii in in subordine, sub autoritatea sau in coordonare, cu agentii precum Compania Nationala de Investitii, Agentia Nationala pentru Locuinte si Agentiile de Dezvoltare Regionala, toate functionand independent.
Noul Minister al Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului are opt autoritati, agentii sau institutii in subordine, sub autoritatea sau in coordonare, insa este foarte posibil ca numarul lor trecut pe site-ul institutiei sa creasca, dupa ce informatiile se vor actualiza cu agentiile si institutiile "mostenite" de la cele doua ministere separate care au format aceasta noua institutie.
Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului este infiintat prin preluarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului si a componentei digitalizare de la Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii.
Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei a trecut din subordinea Ministerului Cercetarii in subordinea Ministerului Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului. MCDI se reorganizeaza prin divizare totala, prin impartirea intregului sau patrimoniu, personal si al activitatii. Autoritatea Nationala pentru Cercetare va trece la Ministerul Educatiei si Cercetarii, infiintat prin preluarea Ministerului Educatiei, intr-o noua "caracatita" a politicii locale.
Ministerul Muncii coordoneaza sase autoritati distincte, printre care Casa Nationala de Pensii Publice, Inspectia Muncii, Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, Autoritatea pentru Protectia Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca. Fiecare dintre acestea opereaza cu bugete proprii.
Fiecare entitate in parte din aceste ministere implica cheltuieli suplimentare cu personal, logistica si infrastructura. Bugetele acestor structuri sunt alimentate din taxele cetatenilor, iar rezultatul este o administratie greoaie, care intarzie solutionarea problemelor reale. Mai grav, lipsa unei viziuni integrate incurajeaza ineficienta si duce la un consum inutil de resurse.
O administratie mai supla, cu mai putine entitati independente, ar permite o coordonare mai buna intre ministere si administratiile locale, eliminand dublarile si scurtand lantul decizional.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
15.01.2025, 12:12