×

Accesează
contul existent

Business Hi-Tech

De ce vor bogatii cluburi de fotbal? Studiu de caz, Cehia

De ce vor bogatii cluburi de fotbal? Studiu de caz, Cehia

06.02.2025, 00:04 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Sa descifrezi motivele din spatele dorintei de a detine un club de fotbal este ca si cum ai incerca sa asamblezi un puzzle plin de culoare, scrie Czech Radio.

Unele cluburi sunt detinute de oameni de afaceri bogati, altele de orase sau chiar o companie straina. Insa acestea aduc profituri foarte rar, daca nu deloc, si nu sunt clar o investitie sigura. Atunci ce-i motiveaza pe unii cehi bogati sa le cumpere? Jiri Hosek, specialist in fotbal si editor sef al Canal Plus Sport, ofera explicatii.

Potrivit acestuia, un club de fotbal este mai mult decat o simpla organizatie sportiva. "Un astfel de club este in multe feluri o putere locala, regionala sau chiar municipala. Sa detii un club iti confera un anumit statut in societate si transmite un mesaj politicienilor, celorlalti antreprenori si competitorilor", explica acesta.

Aceasta motivatie nu este valabila doar pentru Cehia. Multi proprietari de cluburi au o legatura emotionala puternica cu echipele lor, adesea cu radacini in istoria familiala. Totusi, spre deosebire de ceea ce se intampla pe pietele europene mai mari, detinerea unui club de fotbal are rar legatura cu castigurile financiare. Cu exceptia Sparta Praga, Slavia Praga si Viktoria Plzen, cluburile nu sunt asteptate sa genereze profituri mari.

Hosek remarca faptul ca influenta suporterilor asupra gestionarii cluburilor este mult mai slaba in Cehia comparativ cu tari ca Germania sau Anglia. "In Cehia, proprietarii de cluburi pot face practic ce vor. Acestia nu trebuie sa dea prea multa socoteala suporterilor, iar deciziile se bazeaza pe prioritatile lor personale".

Multe cluburi din Cehia opereaza in pierdere, ridicand semne de intrebare privitoare la sustenabilitatea pe termen lung. In Cehia, explica Hosek, "proprietarii pot trata cluburile ca pe un hobby, absorbind pierderi financiare masive an dupa an. Multi pur si simplu injecteaza sute de milioane de coroane pentru a-si mentine echipele pe linia de plutire".

O tendinta pozitiva, insa, priveste calitatea in crestere a ligii interne. Cluburi ca Sparta si Slavia Praga au transferat recent jucatori catre cluburi europene de top pentru comisioane record. Daca tendinta se mentine, detinerea unui club ar putea deveni mai atragatoare din perspectiva de business.

Unele dintre cele mai mari cluburi de fotbal din Cehia sunt acum detinute de miliardari proeminenti, ca Daniel Kretinsky si Pavel Tykac. Implicarea acestora este o sabie cu doua taisuri.

Hosek crede ca peisajul s-ar putea schimba daca conglomerate sportive globale vor incepe sa achizitioneze cluburi din Cehia.

O intrebare fundamentala ramane: este un club condus ca institutie sportiva sau investitie de business? In plus, ce constituie de fapt valoarea unui club? Multi proprietari de cluburi din Cehia nu detin stadioanele pe care joaca echipele lor, acestea apartinand adesea oraselor sau autoritatilor regionale.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare