×

Accesează
contul existent

Business Hi-Tech

Convertirea provocarilor din obstacole in oportunitati pentru crestere

Convertirea provocarilor din obstacole in oportunitati pentru crestere

28.03.2025, 10:11 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Sectorul tehnologiei informatiilor si comunicatiilor (TIC) din Romania s-a confruntat intotdeauna cu provocari. In prezent, gestionarea avansurilor rapide inregistrate de tehnologii noi precum inteligenta artificiala generativa (Gen AI), preocuparile tot mai mari legate de complexitatea amenintarilor de natura cibernetica si alinierile cu schimbarile de reglementare stricte se numara printre subiectele pregnante aflate pe radarul jucatorilor din acest domeniu. Acestea pot deveni fie adevarate obstacole pentru crestere, fie catalizatori pentru oportunitati fara precedent. Pentru actorii din Romania care activeaza in domeniul TIC, cheia succesului in astfel de situatii consta mai degraba in recunoasterea potentialului fiecarei provocari in vederea stimularii inovatiei, a eficientizarii proceselor si a crearii de valoare adaugata. Care va fi impactul pe care aceste provocari il vor avea asupra businessurilor din domeniul TIC si cum ar trebui sa se pozitioneze liderii din Romania pentru transformarea acestora in factori de crestere in viitor?

Sintagme precum "Gen AI" nu mai sunt de mult considerate doar "buzzwords", ci au dobandit valente substantiale, avand in vedere ca solutiile bazate pe acest tip de tehnologie au depasit stadiul de concepte teoretice, fiind implementate in proiecte pilot in varii industrii, unele urmand chiar a fi extinse la nivelul organizatiilor. Cu toate acestea, procesul de adoptie este realizat in ritmul businessurilor, nu in cel al avansului tehnologic, peste doua treimi dintre liderii care au participat la cea mai recenta editie a studiului Deloitte State of Generative AI in the Enterprise sustinand ca 30% sau mai putine dintre experimentele lor legate de Gen AI vor fi implementate la nivelul organizatiilor in urmatoarele trei pana la sase luni. Intr-un astfel de context, liderilor le revine sarcina de a alinia rolurile echipelor pentru a impulsiona progresul transformarii cu ajutorul solutiilor Gen AI pe termen lung in diverse arii ale companiilor.

Andrei Paraschiv, Partener, Consulting, Deloitte Romania

Andrei Paraschiv, Partener, Consulting, Deloitte Romania

Multe organizatii privesc deja catre noua etapa in evolutia inteligentei artificiale, solutiile de tip software concepute pentru a indeplini sarcini cu un nivel redus de supraveghere umana sau deloc ( Agentic AI ) aflandu-se in atentia companiilor care deja utilizeaza Gen AI, ponderea acestora urmand sa ajunga la 50% pana in 2027, potrivit raportului Deloitte TMT Predictions 2025. Liderii de business trebuie sa se pregateasca pentru adoptarea solutiilor de tip Agentic AI , deoarece intrebarea nu este daca ar trebui sa o faca, ci mai degraba cand. Astfel, organizatiile pot incepe dezvoltarea unui plan strategic si inventarierea proceselor si a fluxurilor de lucru potrivite pentru aceasta tehnologie. In paralel, identificarea unor riscuri asociate cu Agentic AI si crearea unor planuri de gestionare a acestora sunt esentiale. Ideal ar fi ca procesul de adoptie sa inceapa in zonele de activitate in care riscurile sunt reduse, care nu folosesc date critice ale organizatiei si care se afla sub supraveghere umana.

Desi apetitul organizatiilor pentru adoptarea solutiilor bazate pe Agentic AI in viitor este ridicat, dintr-o perspectiva a construirii increderii in randul echipelor si chiar a consumatorilor finali, preocuparile legate de confidentialitatea, securitatea si calitatea datelor, crearea de continut inadecvat din cauza prejudecatilor incluse in trainingul modelului ( model bias ) si informatiile incoerente sau neclare ( hallucinations ) persista in randul organizatiilor cand vine vorba de folosirea tehnologiei Gen AI. Pentru a castiga increderea utilizatorilor, organizatiile pot imbunatati infrastructurile digitale, utilizand mecanisme care sa asigure securitatea si confidentialitatea datelor. In Romania, transpunerea Directivei NIS (Network and Information Security) 2 in legislatia romaneasca prin OUG 155/2024, pe langa toate celelalte initiative de adoptare a legislatiei specifice securitatii cibernetice, reprezinta un moment important in eforturile locale de consolidare a rezilientei in fata amenintarilor cibernetice din ce in ce mai complexe, printre care atacurile de tip ransomware , care au ca obiectiv criptarea datelor unei organizatii si solicitarea unei rascumparari pentru a le decripta, sau network and app care vizeaza infrastructura de retea a unei organizatii, deepfake -ul - videoclipuri, fotografii si materiale audio care par reale, dar sunt generate de instrumente bazate pe AI- sau cryptojacking , un tip de infractiune cibernetica constand in utilizarea neautorizata a computerului unei persoane pentru a mina criptomonede.

In concluzie, daca provocarile sunt catalogate drept piedici ale cresterii sau acceleratori ai progresului depinde de liderii de business. Ei pot decide sa dezvolte planuri strategice si sa valorifice rolurile echipelor in contextul adoptarii de noi tehnologii si sa recurga la mecanisme, precum cele instituite de legislatie, pentru a raspunde eficient eventualelor riscurilor asociate procesului de transformare digitala.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare