×

Accesează
contul existent

Companii

Piata de electro-IT din Romania, la poli - intre cresteri de 100% si scaderi de 8%. Ce au cumparat...

Piata de electro-IT din Romania, la poli - intre cresteri de 100% si scaderi de 8%. Ce au cumparat romanii in 2024?

20.01.2025, 16:00 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

¬ Anual, romanii cheltuie, conform celor mai recente date ZF, circa 5 mld. euro pe electro-IT ¬ Aici sunt incluse si electrocasnicele mari si mici, si electronicele, produsele foto-video, dar si imprimantele si alte articole pentru birou.

Inflatia record din ultimii ani si-a pus amprenta asupra pietei locale de electronice si electrocasnice, romanii fiind mai prudenti cand vine vorba de achizitii. Insa impactul acestei prudente nu e identic in toate categoriile de produse.

ZF a analizat evolutia in primele noua luni din 2024 (versus aceeasi perioada din anul anterior) in cazul a peste 20 de categorii de bunuri (electronice si electrocasnice mici), iar concluzia poate fi sumarizata simplu: piata de electro-IT a fost polarizata. Mai exact, sunt categorii in cazul carora vanzarile s-au dublat, iar altele unde vanzarile au scazut cu aproape 10%.

Totusi, dintre categorii, doar cinci sunt pe minus, in timp ce 18 sunt pe plus, conform datelor oferite de compania de cercetare de piata NIQ GfK. Analiza ia in calcul vanzarile in valoare. Desi exista diferente la nivel de cifre cand vine vorba de evolutia vanzarilor in volum, trendul (ascendent sau, respectiv, descendent) e acelasi in majoritatea situatiilor.

O piata care creste

De altfel, la finalul anului trecut, reprezentantii Altex, liderul pietei locale de electro-IT, spuneau ca per total industria a crescut in 2024 si in volum si in valoare. Si ei recunosteau insa ca exista variatii majore de la o categorie la alta.

Cele mai bune evolutii le-au inregistrat friteuzele (100%), produsele pentru stilizarea parului (32%), boxele mini portabile (20%), mixerele (16%), aspiratoarele (15%) si fiarele de calcat (15%), conform NIQ GfK. La polul opus s-au situat purificatoarele de aer (-1%), uscatoarele de par (-2%), sandwich si wafflemakerele (-2%), masinile de tocat carne (-3%) si storcatoarele de fructe (-8%).

Desi in sectorul electro-IT inflatia a fost mai mica decat in industria alimentara, spre exemplu, scumpiri tot au existat, iar ele si-au pus amprenta asupra comportamentului de consum. Totodata, in acest sector, produsele au preturi medii per unitate mai mari, asa ca unii consumatori le percep drept investitii. Iar intr-o perioada in care oamenii sunt mai prudenti cand vine vorba de modul in care isi cheltuie banii, astfel de achizitii pot fi amanate.

Chiar si asa, se remarca unele categorii prin cresteri puternice - friteuze, produse de stilizat parul ori de mini boxe portabile. E vorba de regula de segmente mai noi in piata sau de segmente care au capatat o popularitate recenta, fie datorita unor lansari, fie datorita unor promovari mai agresive din partea brandurilor. Aceasta situatie nu e insa general valabila, pe o piata unde prudenta e cuvantul de ordine.

Cum s-a schimbat comportamentul de consum?

Dragos Sirbu, CEO si actionar minoritar al Flanco, al doilea actor din sector ca cifra de afaceri, afirma recent ca in Romania au existat patru tipuri de comportamente de consum in ultimii ani.

"Pana prin 2019, cumparam orice, si daca aveam nevoie si daca nu. Al doilea comportament dateaza din pandemie, cand stateam in casa. Atunci cumparam foarte scump. Apoi am iesit din pandemie si am intrat intr-o perioada cu razboi la granita si criza energetica, si a fost interesant ca electro-IT-ul a imprumutat ceva din fashion - s-a polarizat, se cumpara foarte ieftin sau foarte scump. Iar acum, de un an sau un an jumatate, avem un comportament de consum foarte rational, lipsit de emotie", afirma Dragos Sirbu. O exceptie a fost perioada Campionatului de Fotbal, la care a participat si echipa nationala, cand timp de doua luni s-a remarcat o crestere a vanzarilor de televizoare.

Ce urmeaza?

Desi au existat atat de multe schimbari intr-o perioada scurta, piata locala de electro-IT e subdezvoltata si loc de crestere exista inca. Anual, romanii cheltuie, conform celor mai recente date ZF, circa 5 mld. euro pe electro-IT. Aici sunt incluse si electrocasnicele mari si mici, si electronicele, produsele foto-video, dar si imprimantele si alte articole pentru birou.

Avantajul Romaniei sta in faptul ca piata locala mai are mult de recuperat fata de pietele vestice, ceea ce creeaza si mai multe oportunitati pentru businessuri. Spre exemplu, fata de Germania, consumul mediu pe segmentul de electro-IT din piata locala este de 4-5 ori mai mic, spunea recent Dan Ostahie, fondatorul Altex.

"Am inceput intr-o piata de prima utilizare, acum suntem intr-o piata de inlocuire si acesta este un element important. Timpul de inlocuire a electrocasnicelor este mult mai lung fata de multe tari din Europa si nevoia de inlocuire alaturi de evolutia tehnologica duc la cresterea pietei", explica el.

Asadar, pe termen lung, piata va merge in sus, desi pe termen scurt ori mediu evolutia ar putea fi influentata de factori interni ori externi.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare