×

Accesează
contul existent

Business Hi-Tech

Sergiu Manea, CEO BCR: Statul roman e un furnizor de servicii pentru 25 milioane de oameni - cu o...

Sergiu Manea, CEO BCR: Statul roman e un furnizor de servicii pentru 25 milioane de oameni - cu o cota de piata de 100%, si trebuie sa inteleaga asta. Iulian Stanciu, presedinte eMAG: Statul a prioritizat digitalizarea serviciilor prin care incaseaza bani, nu a serviciilor dorite de cetateni

12.03.2025, 21:35 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Specialisti din educatie si lideri din business au lansat un think tank, Edge Institute, care isi propune sa sprijine statul sa se digitalizeze folosind experienta unor jucatori din mediul de business si academic si chiar din sectorul public din alte tari, pentru a pune "in prim plan" cetateanul. Directorul Edge Institute este Robert Berza, care a fost pana in aprilie 2024 CEO al retailerului de moda Fashion Days

Un grup de specialisti din educatie si business, printre care si Iulian Stanciu - unul dintre cei mai puternici antreprenori in tech, Sergiu Manea - CEO al BCR - a doua cea mai mare banca locala si Razvan Rughinis - prodecan la Facultatea de Automativa si Calculatoare, Universitatea Politehnica din Bucuresti si cofondator al Innovation Labs, au fondat o noua initiativa care isi propune sa contribuie la digitalizarea administratiei - un think tank, denumit Edge Institute. Noua entitate nu va castiga sau "executa" proiecte lansate de sectorul public ci va contribui la accelerarea digitalizarii oferind know how, prezentand studii de caz, si va pune specialisti la aceeasi masa si va incerca sa mentina anumite subiecte in atentia publica pana la rezolvarea lor, au spus reprezentantii think tank-ului in cadrul unui eveniment media.

"Statul roman este de fapt un furnizor de servicii pentru 25 milioane de oameni si are 100% market share. As vrea sa incepem de aici. Deci ce astept de la statul roman este sa inteleaga asta. Ca statul roman e sub forma unei administratii centrale sau a unei administratii publice locale, in definitia larga a statului, repet, e un furnizor de servicii, cu 25 de milioane de clienti, 100% cota de piata", a declarat Sergiu Manea, CEO al BCR.

"Digitalizarea este un instrument menit sa creasca satisfactia cetateanului, in contextul in care discutam. Sau digitalizarea se poate intampla intr-un mod dezordonat - vezi folosirea fara - in opinia mea - foarte mult discernamant - la nivel macro ma refer - discernamant la nivel macro, a diferitelor produse de influentare in masa sau fragilitatea pe care o aratam in fiecare zi cand devenim victime ale crimelor cibernetice. Este o digitalizare dezordonata a societatii. Noi la Edge suntem un think tank care are cetatean in centrul lui. (...) Digitalizarea si ce se intampla in tehnologie astazi reprezinta o oportunitate uriasa pentru Romania sa arda poate zeci sau sute de ani de etape", a adaugat Sergiu Manea.

In Romania se vorbeste prea putin despre dezvoltare, iar in administratie nu exista proiecte pe termen lung, a punctat si Iulian Stanciu, presedinte si actionar al eMAG - cel mai puternic retailer online din regiune, care controleaza si alte companii, printre care cel mai mare distribuitor IT&C si retailerul electro-IT Flanco.

"Cred ca rolul nostru este altceva de a veni cu experienta din zona privata, academica sau din zona publica din alte tari, si sa punem aceasta experienta la dispozitia decidentilor din institutii. Este nevoie de institutii care genereaza politici publice, care mai departe genereaza anumite comportamente. Se vorbeste destul de putin de dezvoltare. Noi venind din companii private sau din mediul academic unde ne ocupam cu dezvoltarea, noi putem sa venim cu acest focus. Vedem prioritatile institutiilor, au focus pe termen scurt. Nu ai cum sa schimbi lucruri si sa construiesti acest gen de infrastructura daca nu te uiti pe termen lung. Noi in business am reusit sa facem lucruri pentru ca am facut investitii in oamenii, tehnologii, bazandu-ne pe planuri pe termen lung. Si avem acest mix de competente, privat, public si academic, prin care putem rezolva probleme complexe. Deci mesajul nostru este ca suntem o resursa puse la dispozitia decidentilor din zona publica si venim sa-i ajutam astfel incat sa acceleram aceasta tranzitie digitala si sa construim aceasta infrastructura".

Director executiv al noii structuri este Robert Berza, care a plecat in urma cu aproape un an din pozitia de CEO al retailerului de moda Fashion Days (care este parte din eMAG). In cadrul evenimentului Berza a prezentat un studiu realizat anul trecut de compania de cercetare Ipsos pentru Edge Institute care arata ca digitalizarea este perceputa pozitiv de catre romani, insa ritmul de implementare ramane o provocare.

"59% dintre romani considera digitalizarea benefica, iar 52% cred ca aceasta are un impact pozitiv asupra calitatii vietii. Cu toate acestea, aproape jumatate dintre respondenti (49%) percep ca ritmul digitalizarii este unul prea lent in administratia publica, ceea ce subliniaza nevoia urgenta de accelerare a transformarii digitale in institutiile statului. In prezent, Romania are un nivel mediu de digitalizare, conform perceptiei respondentilor, cu infrastructura si digitalizarea firmelor private drept puncte forte. La polul opus, administratia publica si competentele digitale ale populatiei necesita imbunatatiri, subliniind importanta unor investitii in educatie digitala si modernizarea serviciilor statului", a spus Robert Berza.

Referindu-se la acest studiu, Iulian Stanciu a declarat ca acesta arata cum statul nu a pus pe primul loc ce isi doresc cetatenii ci zona de incasari de la contribuabili. "Am vazut mai devreme in studiul prezentat ceea ce isi doresc oamenii. Ca vorbeam de ce ar trebui sa faca statul. Noi la eMAG spre exemplu avem un algoritm care ordoneaza produsele atunci cand cauti ceva. Sau atunci cand intri intr-o categorie de produse. Nu le punem primele pe cele la care castigam cel mai mult. Le punem primele pe cele cu probabilitatea cea mai mare sa se vanda, si asta inseamna ce-si doresc oamenii - preturi bune, livrare rapida si asa mai departe. Statul a prioritizat dezvoltarea serviciilor prin care incaseaza bani. Iar cele pe care si le doresc cetatenii si unde s-ar putea sa fie multe interactiuni cu frecventa foarte mare, au fost lasate, deocamdata, mai mult fizic. (...) Rolul nostru este sa producem studii pentru a arata ce este important, si sa mergem sa le sustinem in fata decidentului politic. Ne dorim ca perceptiile oamenilor si dorintele oamenilor sa fie luate in considerare".

Studiul arata ca oamenii nu sunt multumiti de ceea ce a pus statul pe primul loc, a continuat Iulian Stanciu. "Comisia Europeana a venit cu un set de principii pe care le-a aranjat in patru categorii, legat de felul in care ar trebui facuta digitalizarea. Si aceste principii sunt folosite si in mediul privat, in felul in care companiile interactioneaza cu oamenii. Ele la stat, suna asa: Lucrurile trebuie sa fie foarte transparente. Transparente inseamna sa ii spui omului ce faci cu datele, ce se intampla in continuare, toate lucrurile astea trebuie sa fie in transparenta. Serviciile sa fie disponibile transfrontalier. Mai ales in Romania, unde avem o diaspora numeroasa, in care oamenii de multe ori pierd legatura cu ce se intampla acasa si vedem diaspora traditionala ca voteaza impotriva. Voteaza impotriva si este nemultumita de serviciile statului. Asa cum a spus Sergiu Manea, statul are 100% marketshare de aceste servicii digitale. Oamenii considera ca statul nu si implineste rolul de a oferi servicii pentru cetatean. Digitalizarea este usor de facut si poate ajuta sa lege si sa rezolve problema acestor falii din societate si acestor oameni care au fost lasati deoparte."

O problema majora pentru stat este ca nu isi face in mod real planuri de investitii pe termen lung, a mai spus Iulian Stanciu. "Eu cred ca lucrurile au legatura cu arhitectura sistemului. Daca mandatele pe care le primesc oamenii din administratie sunt pe 3 luni sau pe 6 luni sau pe un an, cum ar putea sa se gandeasca pe termen lung? Pentru ca beneficiile trebuie sa vina pe termen scurt. Am avut interactiuni cu diverse persoane din zona administratiei publice care spuneau planul meu asa, ce fac in 3 zile, 3 saptamani, 3 luni. Deci trei luni era termenul maxim. Nu ai cum sa construiesti ceva. De asta noi venim si spunem haideti sa crestem nivelul de discutie in societate despre importanta digitalizarii si haideti sa, daca unii oameni se schimba, eventual sa fie nivelul de dedesubt sau poate chiar noi sa pastram o directie si sa vorbim tot timpul de acel alt lucru pe termen mai lung, astfel incat lucrurile sa aiba cat de cat continuitate".

Noua generatie este ambitioasa si are idei marete despre cum poate schimba lumea folosind noile tehnologii si dezvoltand solutii inovatoare insa au nevoie de incurajare si sprijin din partea persoanelor cu expertiza pentru a-si putea pune in practica planurile, a punctat pe de alta parte Razvan Rughinis, membru in boardul Edge Institute, si prodecan la Facultatea de Automativa si Calculatoare, Universitatea Politehnica din Bucuresti.

"Generatia cu expertiza trebuie sa incurajeze o generatia de azi care are mari ambitii. Acesti tineri se iau la <> cu oameni cu experienta lui Radu Georgescu - antreprenor de mare succes in Romania. El vine o data pe an in Politehnica si la pauza imi spune <>. Acest tip de ambitie trebuie hranit, trebuie incurajat. Daca la 20 de ani nu crezi ca schimbi lumea, o sa fii o persoana cinica inainte de a atinge 40. Au nevoie sa-i sprijinim. Chiar daca ni se par naive ideile lor, sa le dam incredere. De multe ori, chiar si o idee care s-a mai incercat intr-un alt context tehnologic, intr-o alta piata, poate sa creeze un alt impact", a transmis Razvan Rughinis .

El a adaugat ca expertii trebuie sa fie mai putin cinici si sa aiba puterea sa treaca intr-o pozitie de sprijini ale unor oameni cu optimisti.

"Trebuie sa avem incredere ca ei pot schimba lumea, pentru ca lumea se poate schimba azi mult mai usor. Tehnologia democratizeaza expertiza si daca avem aceasta incredere, a unei generatii ambitioase intr-o lume cu mult mai multe oportunitati astazi decat in urma cu 10, cu 20 de ani, cred ca vom construi un proces accelerat de digitalizare, o Romanie mai prospera. Eu ma duc la conferinte internationale si in America, si in Europa, in care Romania este perceputa ca o tara foarte curajoasa. Romania, in comunitatile acestea de stiinta calculatoarelor, de informatica, este vazuta ca un campion, care in 1971 traia intr-un regim comunist."

El a transmis ca misiunea institutului Edge este de a sprijini tranzitia digitala a Romaniei, astfel incat in urmatorul deceniu tara sa atinga nivelul mediu al Uniunii Europene in "Decada Digitala"/DESI.

"Digitalizarea nu inseamna doar tehnologie, ci solutii care simplifica interactiunea cu administratia, sprijina antreprenoriatul si cresc nivelul de educatie digitala. Romania are un potential imens, dar fara o strategie coerenta si o implementare eficienta, decalajele se vor accentua. Digitalizarea trebuie sa fie un instrument care simplifica viata cetatenilor, eficientizeaza relatia cu statul si creste competitivitatea economica. Noi credem ca, daca goana dupa date este noua goana dupa aur, Romania are un avantaj unic in regiune: 25 de milioane de cetateni, acasa sau in diaspora - un atu care ne pozitioneaza peste orice alta natiune din zona. Acest potential ne ofera dreptul si responsabilitatea de a avea ambitii serioase pe termen lung. Astazi ne dorim sa urcam din ultimele pozitii in clasamentele Decadei Digitale, dar, cu o strategie clara si resurse bine directionate, Romania poate aspira la un rol de lider in Europa Centrala si de Est in urmatorii 5-10 ani", a spus Robert Berza.

Intrebati cum au de gand sa sustina concret dezvoltarea si accelerarea digitalizarii Romaniei, Robert Berza a transmis ca membrii Edge Institute vor sprijini autoritatile statului si pe cei din mediul privat care vor sa faca pasi spre digitalizare cu expertiza, date si studii care sa ii ajute in demersurile lor.

"Rolul unui Think Tank este sa incerce sa sprijine teme si sa oferim solutii si sa facem un transfer de know-how si sa fim facilitatorii unui transfer de know-how catre Romania, la nivel de date, studii de caz simple, cu cetatenul roman in centru, si incercarea de a le aduce permanent oe masa decidentilor. Rolul unui think tank nu este neaparat sa execute. Daca vorbim de servicii publice, nu vom strange noi oameni care sa codeze sau sa facem un parteneriat direct in care implicam anumite companii, insa vrem sa aducem know-how pentru a imbunatati produsele de la inceput, pentru a implica cetateanul de la inceput, prin prin studii de piata calitative sau cantitative. Eforturile noastre sunt in a sprijini tema prin informatii mai bune, stiintific puse, si prin aplicabilitatea catre cetateni plus coagularea oamenilor la aceeasi masa."

Boardul Edge Institute reuneste experti din diverse domenii, printre care Bogdan Axinia (Director General al eMAG Ventures), Diana Stafie (fondator al FutureStation), Elisabeta Moraru (Country Director Google), Iulian Stanciu (Presedinte executiv eMAG), Mihai Matei (CEO Essensys Software & Vicepresedinte Concordia), Oleg Roibu (Group General Counsel, eMAG), Razvan Rughinis (profesor universitar la Universitatea Politehnica din Bucuresti si co-fondator al Innovation Labs), Sergiu Manea (CEO Banca Comerciala Romana) si Victor Guzun (consultant in transformare digitala si fost ambasador al Republicii Moldova in Estonia).

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare