30.01.2025, 20:22 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
Randamentul Pilonului I (calculat ca IRR - Internal Rate Of Return) este negativ pana la varsta de 74 de ani, se arata intr-un studiu al prestigioasei asociatii CFA Romania. "Cu alte cuvinte, pensia de Pilon I presupune ca beneficiile primite pana la 74 de ani vor fi mai mici decat contributiile de-a lungul carierei, ambele ajustate conform presupunerilor de mai sus. Cu toate acestea, randamentul implicit al Pilonului I creste odata cu varstei pana la care se primeste pensia de stat, ajungand la putin peste 5% in cazul unui participant care ajunge la varsta de 90 de ani".
Practic, randamentul negativ arata faptul ca Pilonul I de pensii este de fapt o taxa, si mai putin un beneficiu pentru o mare parte a contributorilor, acestia practic primind inapoi, ca si pensie, o suma cumulata mai redusa decat suma cumulata contribuita in timpul vietii active, scriu analistii. "De aici si atractivitatea redusa de a munci pe baza de contract de munca si implicit rata de participare redusa pe piata muncii, cu contract de munca inregistrat in Romania".
Daca ajustam atat valoarea contributiilor, cat si pe cea a drepturilor de pensie cu probabilitatea de supravietuire, avem un randament al Pilonului I care devine pozitiv mai devreme, la circa 72 de ani, insa creste mai putin odata cu varsta, pana la 3,85% la varsta de 90 de ani. "Insa deficienta unei asemenea abordari este "survivorship bias". In sensul ca sunt contributori la sistemul public pensii care cotizeaza insa decedeaza inainte de iesirea la pensie, si practic ei si/sau mostenitorii lor nu au niciun beneficiu pentru contributiile realizate".
Ce mai scriu autorii Cosmin Paraschiv, Alexandra Smedoiu, Adrian Codirlasu, Mihai Purcarea, in studiul care poate fi accesat aici
¬ In concluzie, proiectiile publice asupra ratei de inlocuire, alaturi de randamentul implicit al Pilonului I estimat in acest studiu, indica o adecvare redusa a sistemului de pensii de stat (Pilon I) pentru asigurarea unui venit suficient la pensionare. In acest context, devine esentiala responsabilitatea individuala de a suplini aceste deficiente prin economisire constanta de-a lungul carierei active.
¬ Pentru a sprijini acest efort, statul are un rol crucial in promovarea si facilitarea accesului la scheme de economisire suplimentare pentru pensie. Masuri precum acordarea de deduceri fiscale si crearea unui cadru legislativ stabil si transparent pot stimula participarea la Pilonul II (fonduri de pensii administrate privat), Pilonul III (pensii facultative) si Pilonul IV (alte forme de economisire pe termen lung).
¬ Dupa reforma sistemului de pensii din Romania, in anii 2007-2008, la recomandarea si sub supravegherea Bancii Mondiale si a Uniunii Europene, au fost puse bazele unui sistem de pensii cu 3 piloni, respectiv: - Pilonul I: pensia de stat, sistem de tip "pay as you go" (cel deja existent) - Pilonul II: pensie administrata privat obligatorie, sistem de tip "defined contributions" (contributii definite) - Pilonul III: pensie administrata privat facultativa. Pilonul II presupune ca o parte din contributia de asigurari sociale (CAS) platita catre bugetul public sa fie directionata catre fonduri private de pensii. In prezent, prin legislatie este stabilit procentul de 4,75% din cota de 25% de CAS.
¬ Pe de alta parte, la Pilonul III contributiile nu sunt redirectionate de la bugetul public, ci sunt platite in mod voluntar, facultativ, de catre salariati si/sau angajatorii lor. Contributia la fondurile de pensii facultative beneficiaza de o deductibilitate fiscala (cate 400 EUR / an, atat la angajat cat si la angajator), pentru incurajarea economisirii private. La sfarsitul anului 2023, Pilonul II avea active sub administrare (valoarea activului net) de circa 127 miliarde RON (respectiv 150 miliarde RON la sfarsitul lunii octombrie, 2024), pe cand la Pilonul III se remarca o dimensiune mult mai redusa, cu o valoare a activului net de aproximativ 4,7 miliarde RON.
¬ Astfel, din totalul activelor administrate de sistemul privat de pensii, peste 95% apartin pilonului II. Un posibil motiv pentru aceasta discrepanta este legat de pragul de deductibilitate foarte scazut (400 EUR pe an, angajat si angajator, pentru un total maxim de 800 EUR per participant). Daca ne uitam la valoarea activelor raportata la PIB, vedem ca Romania are o rata semnificativ sub media statelor dezvoltate (OECD). La sfarsitul anului 2023, valoarea activelor de pensii private raportate la produsul intern brut era de 8,3% in Romania. Pentru aceeasi perioada, media la nivelul OCDE era de 82,5%.
¬ Utilizand presupunerile pe baza carora au fost fundamentate proiectiile din cel mai recent Raport privind imbatranirea (2024), vom considera cazul unui angajat cu salariul mediu pe economie, care are acum varsta de 25 ani si va contribui timp de 39 de ani, pana la iesirea la pensie la 65 de ani. Valoarea contributiilor de Pilon I (20,25% din salariul brut), precum si rata de crestere a beneficiului la varsta de pensionare (inflatie A cresterea salariului real) sunt cele prevazute de legislatia in vigoare, L306/2023. De asemenea, vom presupune o rata nominala de crestere a salariului in linie cu rata de crestere a economiei pe termen lung, de circa 6,5% (crestere PIB nominal PIB potential A Inflatie) 15 si, conform formulei de calcul, o rata de crestere a beneficiului de pensie de 5%.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
31.01.2025, 00:03