28.12.2024, 13:18 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
Trei lideri de companii cu origini elvetiene, Adecco RomAnia, MET Romania si Novartis Romania, dezvaluie cum au transformat provocarile pietei romanesti in oportunitati, devenind jucatori de top in industria de resurse umane, energie si farmaceutica. Prin inovatie, transparenta si precizia specific elvetiana, au reusit nu doar sa se adapteze nevoilor locale, ci sa devina si lideri in sectoarele lor de activitate. Cum si-au propus sa modeleze in continuare viitorul economic al Romaniei?
Cu precizie elvetiana si determinare locala, in piata de energie
"MET Romania este un mix echilibrat intre precizia elvetiana si determinarea locala, iar acest lucru a fost recunoscut de partenerii nostri cu care am dezvoltat relatii de durata. Echipa MET este recunoscuta in piata ca fiind formata din experti cu mare experienta in domeniul energiei, echipa ce creste de la an la an", descrie, in cateva randuri, specificul companiei MET Romania Florin Frunza, CEO-ul acesteia. Evolutia pe piata romaneasca a companiei fost marcata de o crestere constanta, dupa cum explica executivul: "De la intrarea pe piata in 2009, au avut loc miscari strategice importante pentru a asigura nu doar extinderea, ci si consolidarea unor parteneriate durabile". In 2010, au inceput activitatea pe piata de trading a gazelor naturale, iar in 2011, brandul MET Romania a inceput sa prinda contur, urmat de intrarea pe segmentul de energie electrica in 2014. "Momentele cheie ale evolutiei au fost fuziunea cu Repower Furnizare Romania si preluarea RWE Energie, mutari care consolidat pozitia MET pe piata si au facilitat formarea unor relatii solide cu clientii si partenerii din domeniu. Aceste decizii au reflectat nu doar dorinta de crestere, ci si capacitatea de a actiona rapid si eficient in fata provocarilor." Romania ocupa acum, explica el, o pozitie strategica in sud-estul Europei, unde conditiile de piata sunt in continuare pline de provocari, mai putin predictibile: "Dar tocmai acest mediu complex ne ofera oportunitatea de a juca un rol important de mediator si stabilizator in tranzactiile energetice din regiune". MET Romania sustine astfel constant activitatile grupului cu origini elvetiene, raspandit in prezent in 15 tari prin filiale locale, in 30 de piete nationale de gaze naturale, in 39 de piete de tranzactionare si are colaborari stranse cu echipele MET din regiune (Bulgaria, Ungaria si Serbia). "In perioada urmatoare, vom continua consolidarea pozitiei noastre pe piata locala, dar si explorarea de noi oportunitati, in special in ceea ce priveste energia regenerabila, pentru a raspunde atat cerintelor locale, cat si celor europene privind tranzitia energetica", descrie Florin Frunza urmatoarele obiective.
Peste 15 ani de experienta pe piata locala de energie
MET Group este o companie energetica integrata cu sediul central in Elvetia, cu activitati diversificate pe piata europeana de energie. Pe langa furnizare, compania isi consolideaza pozitia prin activitati de wholesale, trading, stocare, si productie de energie din surse regenerabile. Compania este prezenta in 15 tari prin filiale locale, pe 30 de piete nationale de gaze naturale si in 39 de centre internationale de tranzactionare, devenind, potrivit reprezentantilor companiei, una dintre cele mai importante companii independente din energie la nivel european. In plus, spun reprezentantii companiei, MET este una dintre companiile cu cea mai rapida crestere din Europa, cu un portofoliu diversificat, implicata activ in tranzitia energetica europeana prin investitii in active verzi si prin cresterea pe segmentul de GNL. MET Romania s-a infiintat in urma cu 15 ani cu scopul de a oferi solutii inovative si de a deveni unul dintre cei mai importanti furnizori de pe piata. Activitatile principale cuprind furnizarea de energie electrica si gaze naturale, dar si de consultanta, servicii de echilibrare si in curand productie de energie din surse regenerabile.
Una dintre principalele realizari de pana acum ale companiei tine, potrivit lui, de respectarea contractelor, intr-un mediu caracterizat de imprevizibil: "Ce am facut si incercam sa facem la MET Romania este sa transmitem pietei faptul ca noi ne respectam intotdeauna contractele si ca un acord semnat devine prioritar pentru companie. Indiferent de fluctuatiile pietei, partenerii nostri stiu ca MET isi respecta angajamentele, iar produsele sau serviciile contractate vor fi livrate intocmai si pe intreaga perioada contractuala". La MET Romania, cultura elvetiana s-a impletit armonios cu specificul local, formand o baza solida pentru succesul companiei, observa Florin Frunza. "Am integrat cateva elemente esentiale din cultura elvetiana in modul nostru de lucru, iar acestea au fost bine primite de echipa. Precizia, de exemplu, este un aspect important pe care colegii nostri l-au adoptat rapid, deoarece si-au dat seama cat de mult ii ajuta in activitatea zilnica. La fel de importanta este si respectarea angajamentelor - un principiu de baza pentru noi", explica el. Aceste valori elvetiene, insa, nu au fost implementate fara provocari: "Natura umana, prin esenta, este refractara la nou, insa in momentul in care realizezi cat de utile sunt aceste elemente in activitatea ta, le adopti fara niciun fel de semn de intrebare. Daca vorbim despre provocari, probabil ca una dintre cele mai importante a fost aceea de a crea un mediul de lucru propice unde echipa sa isi insuseasca valorile elvetiene ale MET Group". Cu timpul, aceste valori au devenit o parte integranta din cultura organizationala a MET Romania, fiind nu doar adoptate, ci asumate de angajati, crede executivul. Cu toate acestea, spune el, ceea ce face MET o companie unica este modul in care aceste valori elvetiene se imbina perfect cu specificul romanesc, creand un echilibru care determina atat eficienta lor pe plan intern, cat si increderea in relatiile cu partenerii: "Succesul nostru se bazeaza pe trei elemente: suntem mandri sa avem o echipa de oameni talentati si extrem de motivati, ne bazam pe un model operational integrat in managementul riscului si ne desfasuram activitatea mai eficient decat majoritatea companiilor similare. Aceasta sinergie de culturi si principii ne consolideaza principiile de baza, ceea ce ne permite sa oferim servicii de inalta calitate". In ceea ce priveste colaborarea cu partenerii locali, transparenta si increderea au fost fundamentale pentru succesul companiei. "Transparenta se traduce prin clauze si prevederi contractuale clare, neinterpretabile si printr-un dialog bazat pe incredere," afirma CEO-ul MET. "Pe de alta parte, increderea se remarca prin insistenta noastra de a respecta contractele, de a oferi predictibilitate partenerilor nostri si de a demonstra ca se poate sa avem acest model de business si pe plan local." Pentru urmatorii cinci ani, MET Romania are planuri ambitioase, strans legate de strategia globala a MET Group. "Ne propunem sa consolidam pozitia pe piata energetica din Romania, un proces pe care l-am inceput deja prin pasi strategici importanti, dar care va continua in anii urmatori prin extinderea parteneriatelor si diversificarea portofoliului de produse." Un alt obiectiv major este dezvoltarea surselor de energie regenerabila, o componenta esentiala a tranzitiei energetice, pe care MET Romania o considera un pilon central al strategiei sale de viitor. "Cred ca predictibilitatea si seriozitatea vor deveni tot mai importante, sursele alternative de energie vor deveni din ce in ce mai populare, si vom merge in directia pe care o vedem deja pe pietele de energie dezvoltate din Europa", anticipeaza Florin Frunza. Cu suportul MET Group si o viziune clara, compania este pregatita sa joace un rol esential in viitorul energetic al Romaniei.
Florin Frunza, CEO, MET Romania: "Am integrat cateva elemente esentiale din cultura elvetiana in modul nostru de lucru, iar acestea au fost bine primite de echipa. Precizia, de exemplu, este un aspect important pe care colegii nostri l-au adoptat rapid, deoarece si-au dat seama cat de mult ii ajuta in activitatea zilnica. La fel de importanta este si respectarea angajamentelor - un principiu de baza pentru noi."
7 intrebari pentru Florin Frunza, CEO, MET Romania
1. Cum vedeti viitorul sectorului energetic in Romania si ce rol va juca MET Romania in aceasta evolutie?
Daca ultimii ani ne-au aratat ceva, acest lucru este ca sectorul energetic din Romania este inca intr-o faza de maturizare. Si ma bucur ca pot spune acum ca MET Romania va avea un rol important. Cred ca acest domeniu se va maturiza considerabil in anii urmatori, cred ca predictibilitatea si seriozitatea vor deveni tot mai importante, sursele alternative de energie vor deveni din ce in ce mai populare si vom merge in directia pe care o vedem deja si pe pietele de energie dezvoltate din Europa. Este de urmarit cum tranzitia energetica si cresterea interconectivitatii atat pe segmentul de gaze naturale, cat si pe cel de energie electrica vor contribui la transformarea pietei de energie din Romania. MET Romania a facut deja o serie de pasi importanti in aceasta directie si vom continua fara indoiala, beneficiind de suportul MET Group. Pe masura ce lanturile logistice se stabilizeaza, iar alternativele la sursele clasice de energie devin tot mai accesibile, sectorul de energie din Romania se aliniaza tendintelor internationale.
2. Care este cel mai important sfat pe care l-ati primit in cariera dumneavoastra si cum v-a influentat acesta?
"Indiferent cat de sus vei urca in cariera, nu inceta niciodata sa inveti." Acest sfat m-a influentat puternic, deoarece mi-a deschis ochii catre importanta dezvoltarii personale si profesionale continue. Am inceput sa caut activ noi oportunitati de invatare, fie ca este vorba de cursuri, seminarii sau pur si simplu de a citi carti si articole relevante. Curiozitatea m-a ajutat sa raman motivat si sa imi imbunatatesc constant abilitatile, ceea ce a avut un impact pozitiv asupra carierei mele. In esenta, acest sfat mi-a insuflat o mentalitate de crestere, care m-a ajutat sa depasesc provocarile si sa imi ating obiectivele.
3. Ce activitati sau hobby-uri va ajuta sa va relaxati si sa mentineti un echilibru intre viata profesionala si cea personala?
Pe primul loc ramane in continuare lectura, apoi vin calatoriile si muzica. Avand copii care practica sportul la nivel competitional, cea mai mare parte a timpului meu liber este dedicat sustinerii lor la diverse competitii la care ei participa.
4. Care a fost cea mai mare provocare personala sau profesionala pe care ati intampinat-o si ce lectii ati invatat din aceasta?
Pandemia a reprezentat cea mai mare provocare, atat profesionala, cat si personala. A fost, cu siguranta, o perioada care m-a invatat ca nu esti niciodata prea pregatit pentru o criza, indiferent de natura ei.
5. Cum va vedeti contributia la dezvoltarea si succesul MET Romania pe termen lung?
Mi-am propus sa formez o echipa de profesionisti cu inalta pregatire, gata sa se adapteze rapid celor mai surprinzatoare schimbari ale pietei si care sa puna intotdeauna clientul pe primul loc. Impreuna cu celelalte avantaje generate de sinergiile create de grupul MET, o astfel de echipa va garanta succesul pe termen lung al MET Romania indiferent de provocari.
6. Ce va motiveaza cel mai mult in rolul dumneavoastra de CEO si cum va influenteaza acest lucru stilul de leadership?
Ceea ce ma motiveaza cel mai mult in rolul de CEO este oportunitatea de a aduce o schimbare in bine in societate si de a contribui la succesul si cresterea organizatiei. Fiecare decizie pe care o iau are potentialul de a crea un impact semnificativ, nu doar asupra companiei, ci si asupra comunitatii si industriei in care activam. Aceasta motivatie se reflecta in stilul meu de leadership - printr-o abordare empatica si orientata spre oameni. Imi place sa ascult si sa inteleg nevoile echipei mele, sa le ofer sprijinul necesar si sa ii incurajez sa isi atinga potentialul maxim. Cred cu tarie ca un lider bun este acela care inspira si motiveaza, nu doar prin cuvinte, ci si prin actiuni.
7. Care sunt calitatile pe care le apreciati cel mai mult la un angajat? Dar defectele pe care nu le tolerati?
Cand vine vorba de calitatile pe care le apreciez cel mai mult la un angajat, as spune ca pasiunea si integritatea sunt in fruntea listei. Un angajat pasionat aduce energie si entuziasm in echipa, iar integritatea asigura ca fiecare actiune este ghidata de principii solide si etica profesionala. De asemenea, adaptabilitatea este esentiala intr-un mediu de lucru dinamic, iar agilitatea ne asigura ca solutiile bune ajung la clienti in cel mai scurt timp. Pe de alta parte, defectele pe care nu le tolerez sunt lipsa de responsabilitate si negativismul constant. Un angajat care nu isi asuma responsabilitatea pentru actiunile sale poate afecta negativ intreaga echipa, iar o atitudine negativa poate demoraliza colegii si poate crea un mediu de lucru toxic.
Inovatie elvetiana pentru sectorul farmaceutic local
"Prin integrarea unor valori elvetiene precum calitate, inovatie, conformitate, colaborare, sustenabilitate si eficienta operationala, ne pozitionam ca lider pe piata farmaceutica din Romania. Aceste atribute sunt adanc inradacinate in cultura companiilor elvetiene si sunt evidente in operatiunile lor globale", spune Marcelo Rainer, Country President si General Manager al Novartis Romania. El adauga ca, pentru filiala Novartis din Romania, cultura si experienta elvetiana ofera un cadru robust care influenteaza modul in care compania abordeaza provocarile si oportunitatile sectorului farmaceutic local. Potrivit lui Marcelo Rainer, compania pe care el o conduce valorifica acest principiu al calitatii, pentru a se asigura aderenta la cele mai inalte standarde in dezvoltarea si productia de medicamente, precum si in ingrijirea pacientilor: "Accentul pe inovatie ne ajuta sa ramanem competitivi si sa aducem tratamente de ultima generatie pe piata romaneasca. Aceasta abordare holistica nu numai ca ne ajuta sa navigam mai eficient prin provocarile locale, dar ofera si oportunitati de crestere si de imbunatatire a asistentei medicale in sectorul medical romanesc". Tinand cont de standardele si valorile elvetiene care ghideaza compania la nivel global, Novartis a facut pasi importanti in piata farmaceutica din Romania. Una dintre realizarile cheie ale acesteia este introducerea de terapii inovatoare pentru boli precum cancerul, afectiunile cardiovasculare si bolile rare, ceea ce reflecta angajamentul companiei fata de excelenta in medicina, spune Rainer: "Respectarea stricta a standardelor de reglementare locale si internationale asigura eficienta si siguranta produselor noastre si demonstreaza grija noastra pentru calitate si conformitate".
Executivul observa ca Romania a inregistrat progrese semnificative in ultimii ani, cu o crestere constanta de doua cifre a businessului si lansarea de terapii inovatoare, ceea ce indica un potential de crestere treptata a rolului sau in cadrul Novartis la nivel global. Novartis este, de asemenea, singura companie de medicamente inovatoare cu unitate de productie din Romania. In fabrica din Targu-Mures, compania produce o gama larga de medicamente, inclusiv medicamente inovatoare: "In total, in anul 2023, peste 1,3 milioane de pacienti romani au beneficiat de terapiile noastre". Compania s-a evidentiat pe piata locala si prin faptul ca, in ciuda unor limitari legislative din ultimii ani, s-a axat pe dezvoltarea de studii clinice: "Ne-am straduit sa aducem inovatia mai aproape si mai rapid in Romania, prin intermediul studiilor clinice - ne clasam in top trei companii farmaceutice in ceea ce priveste domeniul studiilor clinice din Romania. Reglementarile au evoluat semnificativ si in prezent aprobarile sunt mult mai rapide in Romania, ceea ce are potentialul de a creste numarul de studii clinice in tara, inclusiv in faza incipienta de dezvoltare".
Novartis in Romania: operatiuni de IMPORT, distributie, dar si productie
Compania Novartis este prezenta in Romania prin doua entitati juridice distincte: prima vizeaza operatiuni privind importul si distributia de medicamente inovatoare, cu sediul central la Bucuresti, iar cea de-a doua cuprinde operatiuni de productie, derulate de fabrica din Targu-Mures.
Cand vine vorba despre modul in care strategia Novartis in Romania a fost influentata de schimbarile din domeniul sanatatii si cel al politicilor publice, executivul vorbeste despre faptul ca aceasta a trebuit sa se adapteze la cerintele farmaceutice locale si sa-si alinieze operatiunile la standardele romanesti si europene, asigurand respectarea regulilor stricte in ceea ce priveste aprobarea medicamentelor, in domeniul studiilor clinice, stabilirea preturilor si a rambursarii. "Controlul pe care statul roman il exercita asupra preturilor medicamentelor care se elibereaza pe baza de prescriptie medicala si importanta includerii medicamentelor pe listele de compensare au facut ca strategiile publice de stabilire a preturilor sa fie esentiale. Pentru angajati, aceasta adaptare continua a incurajat o cultura a colaborarii si inovatiei in cadrul companiei, imbogatind abilitatile si implicarea acestora in tot ceea ce fac." Asta in contextul in care, observa Marcelo Rainer, industria farmaceutica nu reprezinta doar un jucator economic major, ci contribuie si la imbunatatirea semnificativa a sanatatii populatiei: "Impactul social cuantifica atat beneficiile pentru sanatate, cat si pe cele economice si sociale care vin odata cu imbunatatirea acesteia. Prin urmare, se stabileste o legatura intre beneficiile pentru sanatate oferite de tratamentele inovatoare si contributia la PIB, in economie". El este de parere ca impactul social al medicamentelor demonstreaza valoarea adaugata adusa societatii de produsele Novartis, la nivel macroeconomic, si cuantifica acest beneficiu in termeni monetari: "De exemplu, comercializam 60 de medicamente inovatoare in Romania, peste 116 milioane de tratamente au fost produse la Targu-Mures si vandute catre terti in 2023, astfel fiind castigati peste 12.000 de ani de viata sanatoasa (QALY) de catre pacientii romani in urma tratamentelor noastre". Iar toti indicatorii urmariti de companie aduc motive de optimism si pentru viitor: "Datorita semnalelor pozitive si a potentialului de crestere al Romaniei (fiind a sasea cea mai mare populatie din UE, cu o economie in crestere si personal calificat), tara este acum o piata prioritara in regiunea noastra. Printr-o finantare corespunzatoare a sanatatii, acces mai rapid la terapii inovatoare si stimulente adecvate pentru industria farmaceutica, Romania ar putea deveni una dintre pietele de top din Europa". In continuare, Novartis in Romania urmeaza strategia globala de reimaginare a medicinei, pentru a imbunatati si prelungi viata oamenilor. "Prioritatile noastre sunt centrate pe stimularea inovatiei, extinderea accesului la aceasta, asigurarea excelentei operationale, angajamentul fata de un mediu sustenabil si promovarea talentelor. Produsele noastre inovatoare se adreseaza principalelor probleme de sanatate publica ale societatii noastre: bolile cardiovasculare, renale si metabolice, bolile autoimune, cancerul si afectiunile neurologice."
Marcelo Rainer, Country President si General Manager al Novartis Romania: "Datorita semnalelor pozitive si a potentialului de crestere al Romaniei (fiind a sasea cea mai mare populatie din UE, cu o economie in crestere si personal calificat), tara este acum o piata prioritara in regiunea noastra. Printr-o finantare corespunzatoare a sanatatii, acces mai rapid la terapii inovatoare si stimulente adecvate pentru industria farmaceutica, Romania ar putea deveni una dintre pietele de top din Europa."
7 intrebari pentru Marcelo Rainer, Country President si General Manager al Novartis Romania
1. Care sunt principalele inovatii aduse de Novartis pe piata din Romania si cum au influentat acestea imbunatatirea serviciilor si produselor oferite?
Intr-o oarecare masura, inovatia in tehnologiile medicale, ce pana recent parea desprinsa din filmele si literatura stiintifico-fantastica, este o realitate pe care pacientii romani o traiesc deja: am lansat in 2022, in Romania, prima terapie celulara pentru o forma de cancer de sange, prima terapie genica pentru amiotrofia musculara spinala (SMA) este disponibila in Romania inca de anul trecut si speram ca in viitorul apropiat prima terapie radioligand va fi disponibila si pentru romanii care sufera de cancer avansat de prostata. Inovatiile noastre in terapii avansate, cercetare si dezvoltare, sprijinul pentru pacienti si sustenabilitate au contribuit la cresterea standardelor de asistenta medicala din Romania, asigurand pacientilor o ingrijire mai buna.
2. Care a fost cea mai mare provocare personala sau profesionala cu care v-ati confruntat si ce lectii ati invatat din ea?
Am o abordare pozitiva asupra provocarilor, ele reprezinta adesea oportunitati de invatare si crestere. O cariera internationala si experienta de a locui in strainatate reprezinta, in acelasi timp, o mare provocare, dar si o oportunitate, atat din punct de vedere personal, cat si profesional, deoarece iti ofera posibilitatea de a iesi din zona de confort si de a te adapta unui nou context de viata si munca. Am invatat ca, la nivel personal, atunci cand locuiesti in strainatate, este esential sa adopti o abordare proactiva si sa initiezi in mod deliberat crearea de noi retele sociale. Din punct de vedere profesional, este necesar sa te familiarizezi cu o noua cultura, sa castigi increderea si respectul colegilor care au perspective diferite, sa asculti activ pentru a intelege noi contexte, sa ramai deschis sa experimentezi diferite abordari si sa colaborati pentru a dezvolta solutii mai bune pentru viitor.
3. Ce pasiuni sau interese personale aveti care va inspira in activitatea profesionala?
De-a lungul timpului, am fost profund influentat de sport si continui sa gasesc inspiratie in sportivi, in mentalitatea, concentrarea, daruirea, rezistenta si capacitatea lor de a se autodepasi. De cand am ajuns in Romania, am descoperit performantele exceptionale ale lui David Popovici, care nu doar stabileste noi recorduri in piscina, ci se implica activ in numeroase proiecte sociale cu impact. Obisnuiam sa joc tenis la nivel competitiv cand eram mai tanar, iar idolii mei erau Roger Federer si Rafael Nadal. Amandoi au castigat cele mai importante titluri, au creat o rivalitate sanatoasa si au contribuit la dezvoltarea sportului in intreaga lume.
4. Cum reusiti sa mentineti un echilibru intre responsabilitatile profesionale si viata personala?
Atingerea acestui echilibru reprezinta o mare provocare pentru multe persoane, inclusiv pentru mine. "Atomic Habits", o carte foarte cunoscuta in intreaga lume, mi-a modelat modul in care gestionez rutina zilnica. Ma concentrez pe crearea unui mediu care sa faciliteze dezvoltarea de obiceiuri productive si sa reduca influenta celor nesanatoase. De exemplu, de cand m-am mutat in Bucuresti cu familia, am inceput sa practic exercitii fizice cu regularitate, motivat de lucruri marunte, cum ar fi pregatirea echipamentului sportiv cu o seara inainte. Un alt lucru pe care l-am invatat de la un fost mentor este sa dedici timp de calitate familiei tale: odata ce esti cu ei, ramai pe deplin cu ei, fara nicio alta distragere.
5. Ce va motiveaza cel mai mult in rolul de CEO si cum va influenteaza acest lucru stilul de leadership?
Ceea ce apreciez cel mai mult este sinergia dintre imaginarea unui viitor interesant, elaborarea strategiei potrivite, dezvoltarea unei echipe de inalta performanta si implicarea colegilor in atingerea acestui obiectiv. La Novartis avem scopul de a reimagina medicina pentru a imbunatati si prelungi viata oamenilor, iar acest deziderat este "busola" mea. Cele mai bune zile sunt atunci cand sunt expus la povesti reale, despre modul in care solutiile noastre contribuie la aceasta misiune.
6. Care este cel mai important sfat pe care l-ati primit in cariera si cum v-a influentat?
Viseaza maret, te va ajuta sa realizezi lucruri remarcabile, pe care nu stiai ca le poti atinge.
7. Cum ati descrie adaptarea la viata din Romania - care sunt aspectele pe care le apreciati cel mai mult la cultura locala, dar cele care nu va entuziasmeaza?
Eu si familia mea ne simtim excelent in Romania. Provenind dintr-o alta cultura latina, exista multe aspecte comune, cum ar fi caldura oamenilor, importanta relatiilor interumane si stilul de comunicare relativ similar. Un aspect care consider ca ar putea fi imbunatatit in societatea romaneasca este birocratia excesiva care duce la o eficienta scazuta in unele cazuri - am experimentat acest lucru cu procesul indelungat de obtinere a vizei pentru familia mea.
Compania care a deschis o noua piata in Romania
"Romania reprezinta o piata extrem de solicitanta, unde numerosi investitori din diverse colturi ale lumii si-au stabilit birourile, transformand astfel tara intr-un stat strategic esential pentru succesul afacerilor lor. Aceasta dinamica a permis Romaniei sa devina un punct de referinta important in planurile de dezvoltare ale multor companii globale", descrie si Francesco Zacchetti, Country Manager, Adecco Romania, specificul pietei romanesti. Compania pe care el o reprezinta este parte integranta a grupului Adecco, cu sediul central in Zurich, si, ca atare, se aliniaza acelorasi standarde riguroase: "Punem un accent deosebit pe transparenta si pe respectarea integrala a legislatiei in vigoare, asigurandu-ne ca fiecare decizie si actiune pe care o intreprindem este in conformitate cu cele mai inalte norme etice si legale". Adecco Romania a fost fondata acum 24 de ani, intr-o perioada in care nu exista o piata specializata in servicii de resurse umane, astfel ca a avut meritul de a deschide o noua piata in Romania si de a raspunde nevoilor de business ale companiilor. Sediul central a fost initial in Bucuresti, urmat de deschiderea primei filiale in Timisoara, iar ulterior si-au extins prezenta prin infiintarea a numeroase filiale pe intreg teritoriul tarii. In acest context, Adecco a reusit sa creeze si sa dezvolte consultanti si manageri tot mai specializati, care se concentreaza pe nevoile clientilor si pe livrarea unor solutii personalizate: "Am transformat ceea ce pentru altii poate parea o exceptie intr-un standard de excelenta operationala, care ne diferentiaza pe piata locala si internationala".
Francesco Zacchetti spune ca Adecco nu s-a limitat doar la adaptarea la specificitatile culturale ale Romaniei, ci a facut a avut un rol activ in crearea unei piete a muncii care, la momentul respectiv, nu exista. "Prin eforturile noastre, am reusit sa contribuim semnificativ la dezvoltarea economica a Romaniei, oferindu-i un avantaj competitiv pe o piata globalizata. Astazi, dupa 24 de ani de activitate, impactul nostru se reflecta in mod direct in carierele profesionistilor din diverse industrii. Este foarte obisnuit sa intalnim fosti colegi ai Adecco ocupand pozitii de conducere in companii de mare anvergura, fie ele multinationale sau afaceri locale romanesti. Acest lucru demonstreaza nu doar influenta noastra pe piata muncii, ci si angajamentul nostru de a forma lideri capabili sa aduca valoare adaugata in organizatiile lor", subliniaza el. De asemenea, crede ca Adecco este o companie bazata pe principii meritocratice, unde evaluarea angajatilor se face in functie de performantele si rezultatele pe care le obtin: "Din acest motiv, formarea si dezvoltarea profesionala continua joaca un rol central in cultura noastra organizationala. De-a lungul anilor, am creat un mediu in care toti angajatii au acces la o gama larga de cursuri si resurse disponibile pe intranetul companiei, asigurandu-ne ca acestia sunt mereu pregatiti sa se adapteze la cerintele in schimbare ale pietei".
Un lider global, pionier in Romania
Adecco este liderul mondial in servicii de resurse umane, prezent in 60 de tari. Angajeaza peste 2.000.000 de angajati temporari zilnic si are 70.000 de angajati la nivel global. In ceea ce priveste Romania, Adecco are 20 de filiale, dintre care 10 sunt raspandite pe intreg teritoriul tarii, iar 9 functioneaza in cadrul companiilor partenere.
Adauga ca, pe langa investitiile constante in tehnologie, inclusiv in inteligenta artificiala, se concentreaza pe dezvoltarea individuala, oferind de doua ori pe an posibilitatea fiecarui angajat de a avea un interviu personalizat cu managerul sau, pentru a discuta progresul, provocarile si oportunitatile de crestere. De asemenea, acorda atentie mediului de lucru, asigurand un echilibru intre viata profesionala si personala, inclusiv prin oferirea flexibilitatii de a lucra de la distanta. Referindu-se la tendintele globale si la felul in care, Adecco Romania se aliniaza acestora observa ca pe piata locala exista multe profesii care sunt aproape inaccesibile, astfel ca sunt nevoiti sa apeleze la muncitori din afara Europei. "Pentru a acoperi aceste goluri, Adecco investeste considerabil in resurse interne specializate atat in recrutarea locala, cat si in cea din afara Uniunii Europene. De asemenea, colaboram cu institutii locale pentru a oferi orientare in scoli si universitati si, acolo unde este posibil, formari specifice, in functie de nevoile clientilor nostri."
Una dintre cele mai mari provocari pentru piata muncii din Romania va fi, de altfel, sa abordeze lipsa de angajati, atat la nivel general, cat si specializat. "Adecco cunoaste foarte bine aceasta problema, avand posibilitatea de a impartasi din experienta multor tari din intreaga lume. Cu siguranta, un instrument care ar trebui introdus si in Romania, daca legislatia locala ar permite acest lucru, este formarea muncitorilor temporari", crede el. Acestia ar avea o pregatire dedicata si specifica pentru a acoperi anumite goluri pe care piata nu le poate suplini in mod curent. In plus, pentru a face munca temporara si mai utila, ar trebui introduse instrumente care sa protejeze muncitorul temporar in perioadele in care nu are un contract activ, dar asteapta sa obtina unul, sau sa faciliteze accesul acestuia la obtinerea de credite: "Insa, toate acestea reprezinta o discutie ampla si, cu siguranta, dificil de realizat pe termen scurt".
Francesco Zacchetti,Country Manager, Adecco Romania: "Adecco investeste considerabil in resurse interne specializate atat in recrutarea locala, cat si in cea din afara Uniunii Europene. De asemenea, colaboram cu institutii locale pentru a oferi orientare in scoli si universitati si, acolo unde este posibil, formari specifice, in functie de nevoile clientilor nostri."
7 intrebari pentru Francesco Zacchetti, Country Manager, Adecco Romania
1. Cum vedeti viitorul industriei de recrutare si care sunt principalele strategii pe care Adecco le va implementa pentru a se adapta la schimbari?
Viitorul recrutarii este extrem de interesant si plin de potential. Pe masura ce noile generatii patrund pe piata muncii, ele ne imping sa ne reevaluam si sa ne ridicam standardele. Pentru a ramane in fata concurentei si a fi mereu competitivi, Grupul Adecco a semnat un acord global cu cel mai important jucator de pe piata pentru a implementa inteligenta artificiala. Aceasta colaborare ne va permite sa anticipam si sa raspundem mai bine nevoilor in continua schimbare ale clientilor nostri. Desi tehnologia va continua sa joace un rol tot mai mare in recrutare, un lucru este cert: componenta umana va ramane intotdeauna esentiala si de neinlocuit in acest proces.
2. Care este cel mai important sfat pe care l-ati primit in cariera dumneavoastra si cum v-a influentat acesta?
Daca ai un scop in care crezi cu adevarat, nu renunta niciodata pana nu il atingi, indiferent de obstacolele care pot aparea pe parcurs. Am incercat intotdeauna sa aplic aceasta filosofie in viata mea si, de-a lungul timpului, am constatat ca perseverenta si credinta in obiectivele mele m-au ajutat sa realizez tot ce mi-am propus. Chiar si atunci cand drumul parea dificil, nu m-am lasat descurajat, iar rezultatele au venit mereu la final.
3. Ce motivatie personala va conduce in rolul de CEO si cum influenteaza aceasta stilul dumneavoastra de leadership?
Un lucru foarte important pe care l-am invatat de la fostul meu sef a fost sa lucrez prin exemplu. Astazi, ceea ce ma inspira cel mai mult in rolul meu este tocmai acest lucru: sa fiu un model pentru cei din jurul meu si sa ii inspir, in timp ce imi exprim si pasiunea pentru aceasta meserie pe care o practic de mai bine de 25 de ani.
4. Ce pasiuni sau interese personale aveti care va inspira in activitatea profesionala?
Celor care ma intreaba le spun intotdeauna ca am cel mai frumos job din lume, pentru ca, pe langa faptul ca sunt pasionat de ceea ce fac, imi place sa fiu o parte integranta a tuturor modelelor organizationale ale clientilor nostri. Companiile nu sunt doar cladiri, ci oameni, asadar nu exista nimic mai frumos si mai emotionant decat sa gasesti oamenii potriviti pentru locurile potrivite.
5. Cum reusiti sa mentineti un echilibru intre responsabilitatile profesionale si viata personala?
Colaborarea in echipa cu familia mea este, fara indoiala, cel mai important aspect al vietii mele. Munca are si ea o semnificatie mare, iar pentru a reusi atat pe plan profesional, cat si in viata personala, echilibrul si munca in echipa sunt fundamentale. Familia ma sustine mereu, iar eu incerc sa compensez fiecare minut pe care, din pacate, il "fur" uneori de la ei, dedicandu-le mai putin timp, dar investind in acea calitate maxima care face diferenta.
6. Care au fost cele mai valoroase lectii invatate de-a lungul carierei dumneavoastra si cum va ajuta acestea in gestionarea Adecco?
Determinarea este un aspect extrem de important pe care l-am invatat de-a lungul carierei mele, iar alaturi de aceasta, doua trasaturi esentiale care m-au ajutat sa cresc profesional sunt ascultarea si rabdarea.
7. Cum ati descrie viata in Romania (si adaptarea dvs. la aceasta) - care sunt aspectele pe care le apreciati cel mai mult si, din contra, cele care va displac?
Viata in Romania, astazi, este aproape la fel ca in orice tara vestica. Am apreciat foarte mult apropierea fata de tara mea din punct de vedere lingvistic si cultural, astfel ca adaptarea a fost rapida. In Romania, simti dorinta de a intreprinde si de a schimba, iar numeroasele oportunitati permit oamenilor sa creasca odata cu tara lor. Cu toate acestea, exista multe aspecte pe care institutiile trebuie sa le imbunatateasca sau sa le schimbe, dar acestea fac parte din procesul de evolutie.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
31.12.2024, 17:15