×

Accesează
contul existent

Zf 24

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar acuza ANPC de dezinformarea...

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar acuza ANPC de dezinformarea consumatorilor de servicii financiar-bancare : Solutionarea alternativa a litigiilor este atributul exclusiv al CSALB

20.01.2025, 14:50 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar a acuzat luni ANPC de dezinformarea consumatorilor de servicii financiar-bancare in privinta atributiilor pe care le au cele doua institutii, precizand ca solutionarea alternativa a litigiilor este atributul exclusiv al CSALB.

Astfel, ANPC a anuntat saptamana trecuta ca "pana la clarificarea situatiei privind functionalitatea CSALB ca entitate SAL, consumatorii care intampina dificultati in relatia cu operatorii economici financiar-bancari se pot adresa Directiei de Solutionare Alternativa a Litigiilor (DSAL), din cadrul ANPC, printr-o reclamatie pe platforma speciala a acesteia".

CSALB a atras atentia ANPC asupra gravitatii acestei dezinformari printr-o scrisoare din data de 17 ianuarie. Centrul recomanda consumatorilor sa faca diferenta intre reclamatiile/sesizarile pe care le pot adresa ANPC (si pe care le puteau adresa si pana acum acestei Autoritati) si solutionarea alternativa a litigiilor care este atributul exclusiv al CSALB, pentru probleme financiar-bancare pe care acestia le pot avea in relatie cu bancile, IFN-urile.

CSALB a fost infiintat prin Ordonanta Guvernului nr.38/2015 in urma transpunerii in legislatia romaneasca a Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum.

Prin OG nr.38/2015 cererile de solutionare alternativa a litigiilor/diferendelor dintre consumatorii de servicii financiar-bancare si banci/IFN-uri pot fi rezolvate exclusiv de catre CSALB, acesta fiind cadrul normativ national in domeniul solutionarii alternative a litigiilor financiar-bancare;

In perioada cuprinsa intre 2015 si 2018, CSALB a solicitat in mod repetat Ministerului Economiei inregistrarea si, implicit, deschiderea listei entitatilor SAL din Romania. In luna mai 2018, Danut Andrusca, Ministrul Economiei la acea vreme, a refuzat solicitarea CSALB, motivand refuzul prin lipsa reprezentantului asociatiilor de consumatori din cadrul Colegiului de Coordonare.

CSALB a solicitat instantei ca Ministerul Economiei sa deschida lista entitatilor de solutionare alternativa a litigiilor din Romania, lista care, la data promovarii litigiului, nu era deschisa pe site-ul acestei autoritati, desi OG nr.38 era in vigoare inca din 2015, sa fie inregistrat in aceasta lista si sa fie notificat catre Comisia Europeana (pentru a fi integrat in lista europeana a entitatilor SAL din domeniul financiar-bancar si, astfel, sa poata solutiona si litigiile transfrontaliere).

In prezent, CSALB este singura entitate SAL a carei infiintare, organizare si modalitatea de desfasurare a activitatii sunt expres prevazute de dispozitiile articolelor 21-24 din OG nr.38/2015.

Intre 2015-2025 CSALB a functionat si functioneaza in continuare in baza OG nr.38/2015 si a gestionat peste 5.000 dosare dintre consumatori si institutiile financiar-bancare (sunt aproximativ 5.100 dosare de conciliere solutionate in perioada mentionata). Beneficiile rezultate din concilieri sunt de aproximativ 14 milioane de euro.

"Avand in vedere ca motivarea primei instante (Curtea de Apel Bucuresti) a fost neclara, CSALB a promovat recurs la Inalta Curte. Dupa 6 ani si jumatate de la debutul pe fond al procesului, ICCJ a respins recursul promovat de CSALB impotriva deciziei primei instante. Ca urmare a faptului ca un proces in contencios administrativ, care ar fi trebuit solutionat cu celeritate, potrivit prevederilor legale, a durat peste 6 ani, s-a creat un cadru propice pentru ca cei doi intervenienti (Asociatia InfoCons si ANPC) sa dezinformeze publicul cu intentia vadita de a denigra CSALB. In acest sens, cei doi intervenienti folosesc un litigiu care nu are nicio legatura cu functionarea Centrului, pentru a pune in discutie insesi prevederile Ordonantei referitoare la functionarea Centrului SAL Bancar si, in acest context, invitand in mod eronat consumatorii sa se adreseze ANPC pentru solutionarea alternativa a litigiilor din domeniul financiar-bancar", se mai arata in comunicatul CSALB.

Dupa primirea motivarii hotararii ICCJ, vom solicita autoritatilor competente sa identifice o solutie de rezolvare a acestei probleme, in sensul inregistrarii CSALB pe lista entitatilor SAL de la Ministerul Energiei.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare