×

Accesează
contul existent

Opinii

Cosmina Coman, Learning Pro: MikTok si Micul romanesc

Cosmina Coman, Learning Pro: MikTok si Micul romanesc

08.12.2024, 15:13 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Cum a ajuns o aplicatie chinezeasca de social media sa patrunda atat de puternic in mentalul romanesc?

De aici si in diaspora.

Sunt si vom mai gasi multe explicatii posibile pentru acest impact care s-a manifestat sub forma unui blitzkrieg, asa cum l-a numit Cristian Hostiuc in opinia recent publicata in Business Magazin .

Una din primele explicatii este ca si romanii sunt oameni. Iar aceasta aplicatie, prin designul ei, reuseste sa dea dependenta, prin eliberarea de dopamina. Am auzit executivi romani spunand ca li se intampla sa stea cu orele pe TikTok. Un actor cu intentie si bine pregatit, cu cercetari sociologice facute pe audienta tinta, era si va fi oricand usor de anticipat ca va profita de acest design.

A doua explicatie este ca romanii sunt pregatiti pentru o astfel de dependenta digitala. De la frustrari, saracie, pana la lipsa de educare digitala si de multe ori a gandirii critice. O astfel de aplicatie le ofera printr-o forma de escapism digital un mod de evadare dintr-o realitate greu de tolerat.

A treia explicatie este ca dezinformarea si polarizarea produsa de algoritmii care acorda prioritate engagement-ului pot amplifica sau crea "bulele de filtrare", limitand expunerea la perspective diverse si gandire critica.

Dar, in cele din urma, suntem cu totii romani. Ultimul lucru de care avem nevoie acum este sa judecam binar: ei si noi. Ar fi reteta dezastrului.

Cine "exista" fara TikTok?

"Practic, fara TikTok nu existi" - este un citat din opinia mentionata.

Chiar asa?

Cine nu exista? Poate publicitarii, poate creatorii de continut de pe TikTok care fac bani din atentia oamenilor.

Dar satenii din Putna, care au votat masiv cu Calin Georgescu dupa ce si-au instalat TikTok-ul abia acum 3 saptamani, cum existau pana acum?

Aceasta intrebare ne obliga sa reflectam asupra valorilor noastre ca societate si asupra modului in care definim "existenta" intr-o era dominata de platforme digitale.

Un moment de trezire nationala

Romania traverseaza un moment critic, iar cei care citesc Ziarul Financiar sunt cel mai probabil oameni implicati in organizatii, in business-uri, in ONG-uri. Inteleg sistemele, inteleg platformele.

Multi sunt pe LinkedIn si se folosesc de acea platforma pentru business si pentru cariera.

A fost foarte interesant sa remarc in aceste zile o intensificare majora a activitatii membrilor din Romania pe LinkedIn, dar si mai interesant a fost sa remarc vocalizarea comentariilor asumate anti-NATO si UE a unor profiluri aparent reale.

Nicio platforma nu este cu adevarat in puterea noastra, dar noi avem puterea de a face ceva cu modul in care folosim platformele de social media si atentia noastra pe aceste platforme.

Responsabilitatea liderilor

Companiile trebuie sa isi educe angajatii despre utilizarea responsabila a platformelor sociale. Daca mecanismele manipularii digitale nu sunt intelese si combatute, riscul este ca aceste companii - si implicit economia Romaniei - sa fie afectate grav intr-un timp foarte scurt.

Liderii de business trebuie sa devina influenceri

Ultimul Raport Edelman Trust at Work arata ca angajatii acorda mai multa greutate opiniilor liderilor lor decat celor venite din partea mass-media sau a guvernului - chiar mai mult decat social media. Asta inseamna ca liderii din business au o responsabilitate uriasa: aceea de a comunica activ opinia lor despre ceea ce se intampla in societate. Leadership-ul nu este doar un curs sau un program pasiv; este despre actiune. Liderii trebuie sa fie prezenti acolo unde angajatii lor ii vad - pe LinkedIn sau alte platforme relevante - pentru a oferi directie si claritate intr-o lume tot mai confuza. Prin asumarea unui rol activ si comunicare autentica, liderii pot contribui direct la educarea publicului si la protejarea economiei pe care o sustin.

"Era o vreme cand cei mai de succes CEO si fondatori erau doar atat, relativ necunoscuti clientilor si utilizatorilor produselor si serviciilor lor. In 2024, insa, acesti sefi de top sunt mult mai vizibili, iar unii sunt adevarati influenceri."

De la LinkedIn la TikTok, numele si vietile directorilor executivi sunt din ce in ce mai vizibile, dar care dintre ei se dovedesc a fi cei mai influenti? Scriam asta in primavara, tot pentru Ziarul Financiar , intr-o opinie cu titlul "De la CEO la Influencer - O noua era a leadership-ului?"

Ce s-a intamplat pe TikTok?

Romanilor le-au fost aruncate continuturi care i-au agatat cu un simplu carlig cu reverberatii emotionale - de la copiii plecati in strainatate, Dumnezeu, tricolorul, pana la micul romanesc - cu care li s-a atras atentia, dupa care vortexul continuturilor similare care iti hranesc starea psihologica de flux devine o inchisoare din care nu mai poti iesi singur.

Suna terifiant pentru ca este.

Am trait zilele acestea cu groaza intoarcerii la trecut. Nu mai avem timp.

Suntem pregatiti pentru viitorul digital?

In final, TikTok nu este doar o aplicatie - este o oglinda a vulnerabilitatilor noastre ca natiune. Iar modul in care alegem sa raspundem acestui fenomen va defini viitorul nostru.

Cosmina Coman este Managing Director al companiei Learning Pro, specializata in sprijinirea prezentei companiilor pe LinkedIn prin programe de Employee Advocacy si Social Selling.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare