×

Zf 24

Cushman & Wakefield Echinox: Romanii au cheltuit anul trecut 36 mld.euro in marile retele de...

Cushman & Wakefield Echinox: Romanii au cheltuit anul trecut 36 mld.euro in marile retele de retail, in crestere cu 11%. Afacerile retailerilor au crescut in medie cu 11,5% pe an, in 2019 - 2023

02.07.2024, 14:08 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Romanii au cheltuit anul trecut 36 de miliarde de euro in marile retele de retail, cu 11% mai mult comparativ cu 2022, din care 22,5 miliarde de euro, respectiv peste 60% din total, reprezinta cumparaturi efectuate in supermarketuri si hipermarketuri, potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2024, realizat de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox, pe baza rezultatelor financiare a 116 companii din 12 domenii diferite.

A doua cea mai mare pondere a cheltuielilor realizate de romani in 2023 a fost in magazinele de bricolaj (3,6 miliarde de euro, respectiv 10%), acestea fiind urmate de magazinele electro-IT (3,3 miliarde, respectiv 9%) si de moda (2,2 miliarde de euro, 6,1%).

Bijuteriile (212 milioane euro, 0,6% din vanzarile totale), magazinele de incaltaminte (356 milioane de euro, 1%) si cele de cosmetice (458 milioane de euro, 1,3%) au avut cele mai mici ponderi in cosul de cumparaturi.

Ritmul de crestere a vanzarilor in cadrul retelelor de retail in 2023 a fost usor peste rata anuala a inflatiei de anul trecut (10,4%) si a incetinit comparativ cu 2022, cand avansul a fost de 16,3% fata de o rata a anuala a inflatiei de 13,8%.

Toate cele 12 segmente analizate au consemnat vanzari peste cele din 2023, cele mai mari cresteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (33,5%), cel al magazinelor specizate - petshopuri, farmacii specializate, puncte de vanzare ziare, tutun etc (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) si restaurantelor si cafenelelor (14,5%).

Cele 12 domenii analizate sunt FMCG (marile retele de hipermarketuri/ supermarketuri), Fashion, DIY, Articole Sportive, Incaltaminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante si Cafenele, Cosmetica, Electro-IT, Magazine Specializate. Impreuna, cei 116 de retaileri opereaza peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea functionand in proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.

Cele mai reduse rate de crestere ale rulajului in 2023 fata de 2022 si sub nivelul inflatiei au fost raportate de segmentele DIY (3%), Home & Deco (4,8%), Bijuterii (6%), Electro - IT (8,3%) si Articole sportive (8,6%).

Pentru toate celelalte categorii cresterile vanzarilor au fost peste inflatie, respectiv de 12% pentru FMCG, de 12,3% pentru incaltaminte si de 11,3% pentru fashion.

"Piata de retail a continuat sa performeze si anul trecut, in ciuda faptului ca 2023 a fost al doilea an consecutiv in care inflatia a fost de doua cifre. Astfel, toate segmentele analizate in cadrul studiului nostru au inregistrat majorari ale vanzarilor comparativ cu 2022, majoritatea reusind sa aiba o rata de crestere superioara inflatiei. De asemenea, daca analizam datele din perioada 2019 - 2023, cresterea medie anuala a cifrelor de afaceri aferente marilor retele de retail (11,5%) s-a mentinut peste rata medie anuala a inflatiei in acest interval (7,9%). Perspectivele pentru acest an sunt pozitive, avand in vedere datele oficiale care arata un avans semnificativ al vanzarilor cu amanuntul comparativ cu perioada similara din 2023", spune Vlad Saftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox.

Rata medie anuala de crestere a vanzarilor din perioada 2019 - 2023 s-a situat peste rata medie anuala a inflatiei pentru majoritatea categoriilor de retail (11,5% vs 7,9%), exceptie facand comerciantii de incaltaminte (6,3%) si cei de home & deco (6,8%). La polul opus, cu cele mai mari rate de crestere in perioada 2019 - 2023, se afla segmentul cosmeticelor (17,8%) si cel al magazinelor specializate (17,3%).

Majorarea veniturilor obtinute de marii retaileri a fost sustinuta atat de deschideri de noi magazine, dar si cresterea vanzarilor in magazinele fizice si totodata de extinderea in online a unora dintre operatori.

Extinderile retailerilor in cauza au fost favorizate si de investitiile dezvoltatorilor de spatii de retail - centre comerciale si parcuri de retail - dezvoltatori ce in perioada 2019 - 2023 au finalizat un numar de peste 50 de proiecte, reprezentand atat scheme noi, cat si extinderi ale unora deja existente, in total acestea cumuland peste 715.000 metri patrati de noi spatii de retail.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare