×

Accesează
contul existent

Opinii

Ruxandra Tarlescu, PwC Romania: Retailerii europeni si-ar putea creste profiturile operationale...

Ruxandra Tarlescu, PwC Romania: Retailerii europeni si-ar putea creste profiturile operationale totale cu 70 miliarde dolari pana in 2030, prin utilizarea AI pe intreg lantul valoric

16.04.2025, 10:30 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Pana in 2030, sectorul global de retail ar putea genera profituri operationale suplimentare de 310 miliarde de dolari prin integrarea extensiva a inteligentei artificiale (AI), ceea ce inseamna o crestere de 20%, arata o analiza realizata de strategy&, divizia de consultanta strategica a PwC, pe baza a 100 de cazuri concrete de utilizare a AI. Din aceasta suma, 70 de miliarde dolari sunt estimate pentru Europa, o piata care, desi matura si sofisticata, ramane prudenta in fata transformarilor digitale profunde. Spre comparatie, SUA ar putea obtine 165 de miliarde dolari, China 25 miliarde dolari, iar restul lumii 50 miliarde dolari.

Aceste cifre contureaza atat un potential economic urias, cat si o crestere a competitivitatii la nivel global. Desi AI promite sa redefineasca lanturile valorice, sa eficientizeze operatiunile si sa livreze hiperpersonalizare clientilor, Europa pare sa avanseze cu pasi mici, in timp ce SUA accelereaza adoptarea la scara larga a acestei tehnologii.

In retailul european, AI este inca perceputa adesea ca o inovatie rezervata proiectelor pilot sau segmentelor limitate - marketing, sortimentare sau analiza comportamentului consumatorului. Exemple precum Carrefour Belgia, care utilizeaza AI pentru a monitoriza prospetimea produselor si a optimiza rafturile, arata potentialul, dar nu schimba imaginea de ansamblu: putine companii reusesc sa scaleze aceste solutii la nivel organizational.

Aceasta retinere este alimentata de o cultura a prudentei, reglementari stricte privind datele si un apetit redus pentru risc investitional. In schimb, Statele Unite au adoptat o abordare mai agresiva, in care liderii de piata, precum Amazon si Walmart, au integrat AI in toate aspectele activitatii, de la lanturile de aprovizionare si logistica pana la interactiunea automatizata cu clientii. Proximitatea fata de industria tech globala si un climat antreprenorial pronuntat sustin aceasta dinamica.

Si China, cu un model de dezvoltare centrat pe tehnologie si o reglementare mai relaxata in privinta datelor, a creat un ecosistem favorabil integrarii rapide a AI, in special in retailul online. Gigantii Alibaba si JD.com aplica deja AI la scara larga - de la sisteme predictive de stocuri, la chatboti, recomandari personalizate si optimizari de preturi in timp real.

In acest context, Europa risca sa ramana captiva intr-o logica a imbunatatirii marginale, in timp ce oportunitatile reale necesita transformare radicala.

Comertul cu amanuntul, caracterizat prin marje mici si costuri ridicate, este vulnerabil la factori externi precum schimbarile geopolitice, cresterea costurilor cu forta de munca sau fluctuatiile cererii din partea consumatorilor. Sectorul se imparte in retaileri traditionali si cei online, fiecare cu provocari specifice: cei online beneficiaza de costuri mai reduse, dar se confrunta cu concurenta si dificultati logistice, in timp ce retailerii traditionali inregistreaza costuri fixe mari pentru retelele de magazine. Retailerii omnichannel incearca sa integreze canalele online si offline, ceea ce aduce o complexitate suplimentara. Retailerii care isi reinventeaza afacerea prin intermediul AI isi pot cvadrupla marja operationala pana in 2030. Pentru a materializa aceasta oportunitate, trebuie sa treaca de la o abordare incrementala la una transformativa. In loc de unul sau doua cazuri selectate de utilizare a AI, acestia trebuie sa adopte schimbari substantiale in modelul lor de afaceri si in organizatie. Cazurile de utilizare a AI trebuie sa fie adanc integrate in intregul lant valoric.

Astfel, AI nu trebuie sa ramana doar un instrument de marketing, ci sa devina infrastructura interna: in IT, pentru automatizarea dezvoltarii software si predictia blocajelor; in HR, pentru recrutare si training personalizat; in finante, pentru raportare automata si analiza in timp real; in juridic, pentru generarea si validarea contractelor. In toate aceste domenii, AI aduce deja un plus de eficienta masurabil: de la 0,05 la 0,3 puncte procentuale in marja operationala, in functie de zona vizata.

Industria europeana de retail are atuurile necesare: branduri puternice, infrastructura solida, o relatie matura cu consumatorii. Ceea ce lipseste este o accelerare decisiva a transformarii digitale prin AI, un proces care, daca este intarziat, risca sa schimbe balanta globala a competitivitatii. In concluzie, sunt cateva directii pe care retailerii ar trebui sa le ia pentru valorificarea potentialului AI:

Abordarea AI ca element central de strategie, AI sa fie considerata un accelerator de business, nu un simplu instrument de eficientizare. Alocarea de capital orientat spre scalare, nu doar spre testare. Proiectele pilot trebuie dublate de investitii in infrastructura digitala, formare profesionala si schimbarea culturii organizationale. Crearea unui ecosistem colaborativ intre companii, startup-uri tech, universitati si autoritati, pentru a reduce decalajele de know-how si a stimula inovatia responsabila.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare